Nyheter

Tidenes Fjordland-jul

Aldri spises det mer Fjordlandmat enn i førjulstiden, og aldri har Fjordlands julemeny vært større. En helt ny serie juletilbehør, to nye julemiddager og en stor kampanje skal bidra til at dette blir tidenes Fjordland-jul.

Publisert Sist oppdatert

For første gang kommer Fjordland denne julen med seks nye tilbehørsretter til julematen, serveringsklare etter 4 minutter i mikro eller 10 minutter i vannbad. Nyhetene inkluderer Rødkål med eple, karve og rødvinseddik, Surkål med eple, Kålrotstappe, Ertestuing, Fløtesaus og Julesaus med nellik og muskat. Alle rettene kommer i porsjonstørrelse nok til en familie eller en vennegjeng på tre-fire.

Fjordland har også lansert to nye julemidager: Julepølse med rødkål og poteter, samt Express julemiddag (medisterkake og julepølse i brun saus med rødkål og poteter).

– Med nye produkter og julekampanje er målet at salget i år, med god margin, skal overstige den store salgsveksten vi normalt har. På juleproduktene er målet en økning på 15 prosent, sier kommunikasjonssjef Anne Marit Rødland i Fjordland til Handelsbladet FK.

I tillegg til de nye middagene består Fjordlands ferdige julemiddager av pinnekjøtt, lutefisk, juletallerken og kalkun. Til jul i fjor gikk det med 440 000 porsjoner Fjordland julemat og 3,4 milloner porsjoner Fjordland risgrøt (mer enn en tredjedel av årstotalen).

– Den siste uken før jul ligger forbruket av Fjordland-middager gjerne 40 prosent over en normaluke, sier Rødland.

Salg av Kos desserter, ledet an av riskrem og jordbærsaus, øker normalt med 35 prosent i førjulsperioden.

Årets julekampanje fra Fjordland består av tre nye reklamefilmer, en stor forbrukerkonkurranse, aktivitet i butikk, i tillegg til 6 millioner på tv. Kampanjen frontes av to animerte alver som pryder 26 juleprodukter fra Fjordland.

– Hvordan ligger dere an for 2013 totalt?

– Dette blir et bra år for Fjordland. Vi har vekst som er betydelig høyere enn gjennomsnittet i dagligvare, men våre marginer er presset. Vi investerer mer enn noensinne i et tøft og konkurranseutsatt marked, og vi forsetter vårt arbeid med å skape vekst i de kategoriene vi jobber i, sier Rødland.

Nielsen-tall for de siste 52 ukene viser at Fjordland har en vekst på hurtigporsjoner på 6,1 prosent, på fersk grøt er den 26,1 prosent, og kjølte desserter vokser med 9,5 prosent.

– Fjordland har spesielt tatt andeler de siste periodene, sier Rødland.

Powered by Labrador CMS