Nyheter

Anklager Tine for Q-piering

Q-meieriene hevder Tine har oppsiktsvekkende like produkter og kommunikasjonsstrategi. Tine sier at det er vanskelig å hevde at de kopierer, skriver E24.

Publisert Sist oppdatert

Q-sjef Bent Myrdahl mener Tine har kopiert dem, skriver E24. Siden salget av Skyr mini startet 1. september, har det blitt solgt 500.000 enheter. Men til tross for at meieriet er fornøyd med salgstallene, er det noe som setter en demper på gleden.

– Det vi så var at Tine plutselig lanserte et produkt som heter Biola mini. Når vi først konsentrerer oss om barns matboks, gjør de det samme. Deretter laget vi en reklame med de få kronene vi har som skulle gå blant annet på tv. Der har vi en mor som spiser Skyr og et barn som spiser Skyr mini, og budskapet er at man overfører en god vane. Så ser vi at Tine, i tillegg til å kopiere vår idé om en yoghurt for matboksen, også rapper kommunikasjonsplattformen vår, sier Myrdahl til E24.

– Vi føler at Tine kan valse over en liten aktør som oss med sine markedsmidler, legger han til.

Sigrun Farstad Gregori, kommunikasjonsrådgiver hos Tine, avviser kopieringen av produkter og kommunikasjonsstrategi.

– Skyr er en ferskost, ikke en yoghurt, mens Biola er en smakssatt syrnet melkedrikk som også er laktosefri. Det blir eventuelt som å sammenligne epler og pærer, med andre ord svært vanskelig å hevde at det er kopier, sier Farstad Gregor til E24.

– Tine har holdt på meierier siden oppstarten i Rausjødalen i 1856, så vi kan jo bitte litt om meieri selv, poengterer kommunikasjonsrådgiveren.

Powered by Labrador CMS