Nyheter

Bunnen snart nådd for filmsalg

Omsetningen av fysisk film har falt kraftig de siste seks årene, men nå flater det ut, ifølge Kinomagasinet.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har sett kjeder som legger ned sin virksomhet med video, så det vanskelig å spå. Men – utifra tallene våre – ser det ut som om det bremser opp, sier Lars Südow, Business Unit Manager Entertainment for GfK Nordic & Baltic hos GfK Sverige AB, til Kinomagasinet.

GfK har beregnet at det i 2015 vil selges ca fem millioner fysiske videoenheter i Norge og at prognonsen er 4,2 millioner for 2015, hvis trendene i dag holder seg. 


– Det kan fortsatt selges fysisk video, men butikker og distributører må finne ut hvilke produkter som passer for hvilken type distribusjon, mener Südow.

Selv om filmsalget er synkende, har det falt mindre i dagligvare enn ellers i markedet. 21,3 % av filmsalget går gjennom dagligvarekanelen, skriver Kinomagasinet.

Powered by Labrador CMS