KBS

Deli de Luca rykker inn hos Esso

I første kvartal neste åpner de første testbutikkene på Essos bensinstasjoner. Kioskkjeden tror den vil få mer omsetning ut av bilistene enn bensinkjeden har klart og forventer kraftig vekst.

Publisert Sist oppdatert

Av Christian Dietrichson

– Vi skal sette en ny standard langs veiene, sier kjededirektør Tormod Lier i Deli de Luca.

Han har fått oppgaven med å lede utviklingen av de nye butikkene.

Fremover skal Deli de Luca utfolde seg ikke bare i storbyer og på flyplasser, men rykker inn på utvalgte Esso-stasjoner med testbutikker. I løpet av første kvartal neste år rulles de første butikkene ut. Foreløpig er det ikke bestemt hvor mange og hvor det vil skje. 2016 skal benyttes til å samle erfaringer med hvordan konseptet fungerer langs veiene.

Rom for lokale tilpasninger

10. november godkjente Konkurransetilsynet avtalen mellom Esso Norge og Norgesgruppen. Med kjøpet av aksjene i Essos datterselskap Tiger AS har handelskonsernet fått rettighetene til konseptene Tiger Butikk, On the Run og 100% Veimat. Avtalen innebærer dessuten at Norgesgruppen skal drive og videreutvikle butikkonsepter og bilvask på de vel 100 Esso-eide stasjonene samt selge drivstoff på agentur for Esso.

– Tror dere Deli de Luca vil gi bedre lønnsomhet enn butikkonseptene til Esso?

– Vi har sterk tro på omsetningsvekst. Våre undersøkelser viser at forbrukerne ønsker flere valgmuligheter innenfor mat og drikke på sentrale stoppesteder langs norske veier, sier kommunikasjonsrådgiver Ingrid Solberg Gundersen i Norgesgruppen.

– Blir det nødvendig å tilpasse Deli de Luca-sortimentet til bensinstasjoner?

– Vi vil foreta lokale tilpasninger. Samtidig skal vi være innovative og teste nye konsepter og løsninger.

Norgesgruppen har lang erfaring med mat og drikke til bilister gjennom Fresh-konseptet på Shell-stasjonene. Med finske St1s overtagelse av Norske Shell opphører denne avtalen fra nyttår.

Les mer i dagens papiravis!

Powered by Labrador CMS