Nyheter

Fire av ti kjeder mangler nettbutikk

eHandelsforum.no har i en fersk opptelling funnet at selv om norsk netthandel vokser rekordraskt, er det likevel bare seks av ti butikkjeder som lar sine kunder handle på nett, forteller NHO Handel.

Publisert Sist oppdatert

Blant de mest kjente kjedene i Norge med en betydelig nettsatsing er ifølge undersøkelsen Elkjøp, Lefdal, XXL, Stormberg, G-Max, Vita, H&M og Clas Ohlson. Flere av disse har utenlandske eiere. Blant nykommerne finner vi KappAhl og Dressmann, mens Rema 1000 har inngått et strategisk samarbeid med Kolonial.no.

– Utviklingen går altfor sakte i Norge. Mens våre nordiske naboer satser hardt på nett, henger mange norske detaljhandlere etter, noe denne opptellingen viser, sier Ola Hanø som er daglig leder i eHandelsforum som står bak opptellingen i en pressemelding.

Hanø tror mange kjeder mangler kunnskap om netthandel og digitale medier.

- Mange bedriftsedere kan for lite om digitale kanaler og hvilke muligheter som finnes på nett. Redsel for å kannibalisere egne butikker, manglende innovasjonskultur og manglende endringsvilje er nok også mulige forklaringer, sier Hanø

I 2015 vil blant annet Intersport og Coop sin faghandelsenhet lansere nettbutikker.

- Mange kjeder vil raskt oppleve at nettbutikken blir deres største butikk målt i omsetning. I tillegg er det mange kunder som bruker nettsidene for å sjekke priser og produktutvalg. En velfungerende nettbutikk i kombinasjon med fysiske butikker, er gull verdt for bedrifter som er opptatt av lønnsomhet og vekst, avslutter Hanø.

Powered by Labrador CMS