Fire av ti kjeder mangler nettbutikk

 Blant de mest kjente kjedene i Norge med en betydelig nettsatsing er ifølge undersøkelsen Elkjøp, Lefdal, XXL, Stormberg, G-Max, Vita, H&M og Clas Ohlson. Flere av disse har utenlandske eiere. Blant nykommerne finner vi KappAhl og Dressmann, mens Rema 1000 har inngått et strategisk samarbeid med Kolonial.no.

– Utviklingen går altfor sakte i Norge. Mens våre nordiske naboer satser hardt på nett, henger mange norske detaljhandlere etter, noe denne opptellingen viser, sier Ola Hanø som er daglig leder i eHandelsforum som står bak opptellingen i en pressemelding.

Hanø tror mange kjeder mangler kunnskap om netthandel og digitale medier.

- Mange bedriftsedere kan for lite om digitale kanaler og hvilke muligheter som finnes på nett. Redsel for å kannibalisere egne butikker, manglende innovasjonskultur og manglende endringsvilje er nok også mulige forklaringer, sier Hanø

I 2015 vil blant annet Intersport og Coop sin faghandelsenhet lansere nettbutikker.

- Mange kjeder vil raskt oppleve at nettbutikken blir deres største butikk målt i omsetning. I tillegg er det mange kunder som bruker nettsidene for å sjekke priser og produktutvalg. En velfungerende nettbutikk i kombinasjon med fysiske butikker, er gull verdt for bedrifter som er opptatt av lønnsomhet og vekst, avslutter Hanø.