Nyheter

Matprat skal måle julestemning

For første gang skal julestemningen i Norge måles, veies og presenteres i en daglig indeks. Bak prosjektet står Matprat, med analysebyrået Opinion og en rekke andre samarbeidspartnere.

Publisert Sist oppdatert

Norsk Juleindeks ble lansert tirsdag gjennom en minidokumentar der nevrologer, medievitere, analyseeksperter, en psykolog og en kokk kommer frem til essensen i hva julestemning egentlig innebærer. Norsk Juleindeks er en faktabasert statistikktjeneste som skal måle og følge med på hvordan julestemningen i Norge utvikler seg, og hva som er med på å påvirke den gjennom adventstiden.

– Prosjektet Norsk Juleindeks er initiert av Matprat ut fra et ønske om å skape og inspirere med oppskrifter som reflekterer julestemningen befolkningen faktisk er i, sier marketingsjef Mariann Sletten i Matprat i en pressemelding.

– Vi har samlet et helproft ekspertpanel som for første gang i historien skal måle julen på en alvorlig-uhøytidelig måte. På nettsiden norskjuleindeks.no skal vi presentere daglig oppdatert julestatistikk og lete etter årsaksforklaringer på utviklingen i den nasjonale og regionale julestemningen. Her vil vi primært basere oss på variabler som ytre påvirkning og digital forbrukeratferd, opplyser Sletten.

Det er analysebyrået Opinion og administrerende direktør John Lauring Pedersen som har fått oppgaven med å innhente daglige data på hvorvidt julestemningen har senket seg over landet vårt – eller ikke.

– Så vidt meg bekjent er det aldri tidligere blitt utført en datainnsamling på julestemning av et slikt omfang i Norge, forteller Lauring Pedersen.

–Som analysenerd og juleentusiast har jeg sansen for et prosjekt som bringer forskjellige merkevarer sammen rundt et så klar og tydelig oppgave. Opinion skal gjøre daglige befolkningsundersøkelser, MatPrat analyserer interessen for julemat, Google skal levere statistikk på søk, Retriever analyserer det redaksjonelle og sosiale mediebildet, mens Tidal holder styr på hva som trender i musikkverdenen. Norsk Juleindeks blir en tjeneste med noe for de aller fleste, sier Lauring Pedersen.

I en undersøkelse analysebyrået YouGov har gjennomført for Matprat i november, kommer det frem at åtte av ti nordmenn mener handelsnæringen og kommersielle aktører starter julen for tidlig. Ansvarlig for julekampanjen i Matprat, Ragnhild Kolvereid, er ikke overrasket over tallene.

– Selv om det ideelle selvfølgelig hadde vært at julen startet i desember, har jeg stor forståelse for at butikkene må starte tidligere enn flertallet av befolkningen helst skulle ønske. Dette gjelder også for oss i Matprat. Jeg er veldig spent på mottakelsen av årets juleoppskrifter, der vi skal speile dagens oppskrift basert på julestemningen befolkningen er i fra dag til dag. Dette blir en ganske annerledes måte å jobbe med informasjonsformidling på, og jeg gleder meg stort, sier Kolvereid.

– Jeg inviterer alle som har lyst til å dele relevant statistikk med oss, eller ønsker å benytte seg av den daglig oppdaterte statistikken på norskjuleindeks.no til å ta den i bruk. Norsk Juleindeks er fylt med god statistikk som er skapt for å deles, forsikrer Kolvereid.

Powered by Labrador CMS