Nyheter

MSC øker tilstedeværelsen i Norge

Marine Stewardship Council (MSC), som jobber for bærekraftig fanget sjømat, skal bli mer aktive på det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

Marine Stewardship Council (MSC) er en internasjonal ideell organisasjon som driver verdens ledende miljømerkings- og sertifiseringsprogram for godt forvaltede og bærekraftige fiskerier. MSC-merket på sjømatprodukter fungerer som en visuell hjelp for konsumenter som ønsker å kjøpe bærekraftig fanget sjømat for å sikre at bestandene finnes i fremtiden, og det gir mulighet til å spore produktet hele veien tilbake til fiskeriene. Nå skal MSC øke sin tilstedeværelse i Norge.

Den 3. november introduserte WWF sin nye sjømatguide-app som vil gjøre det enkelt for konsumenter å velge miljøriktig fisk og skalldyr. Sjømatguiden oppfordrer forbrukere til å velge miljøstempelet MSC for viltfangede arter.

– For å være sikker på at fisken som vi kjøper kommer fra et bærekraftig fiskeri, må vi vite akkurat hvor den er fanget. Fiskeprodukter merket med MSC-logoen kan spores helt tilbake til hvert enkelt fiskeri, og logoen gir også trygghet om at fiskeriet er bra miljømessig. Slik kan både du og jeg vite at fisken ikke blir overfisket. WWF-Norge anbefaler derfor alle fiskeprodukter som har MSC-logo som det beste valget, sier Karoline Andaur, fagsjef i WWF-Norge i en pressemelding.

I dag er det hele 278 MSC-sertifiserte fiskerier i verden, noe som utgjør nesten 10 prosent av den globale villfangede sjømatforsyningen. Det er ytterligere 100 fiskerier som er i vurdering i henhold til MSCs miljøstandard. På etterspørselssiden er det over 19 000 MSC-merkede produkter som forbrukere verden over kan velge mellom.

Når det gjelder Norges naboland, har man over de siste årene sett en signifikant økning i kjennskap og etterspørsel etter MSC-merket. Årets forbrukerundersøkelse viser at 45% av svenske forbrukere og 41 % av danske forbrukere har kjennskap til MSC-merket. For Sverige utgjør dette en økning på 17 % siden 2011. Både Sverige og Danmark ligger blant topp ti landene i verden som har høyest forbrukerkjennskap til MSC-merket, og de har rundt 5 ganger så mange MSC-merkede produkter i butikkhyllene som vi har i Norge.

Allerede i dag er langt over halvparten av alle Norges fiskerier MSC-sertifiserte, men det er relativt få MSC-merker å finne på sjømatprodukter i Norge. Derfor har MSC bestemt seg for å satse på et mer aktivt samarbeid med Norges fiskerinæring og andre interessenter, og har nå ansatt en markedsførings- og kommunikasjonssjef for det norske markedet. Ambisjonen er å øke norske forbrukeres mulighet til å kjøpe fisk og skalldyr som er bærekraftig fanget, samt gjøre dem bevisste på MSC-merket og hva det innebærer.

– Både detaljhandelen og merkevareprodusenter etterspør MSC-sertifisert sjømat for å kunne tilby sine kunder bærekraftige valg, og bidra til positive resultater for våre hav. Vi ønsker å bistå den norske fiskerinæringen, og møte denne etterspørselen, sier markedsførings- og kommunikasjonssjef Mari Nordstrøm i MSC i Norge.

Mari Nordstrøm skal jobbe mot forsyningskjeder og konsumenter. Hun skal drive MSCs markedsførings- og kommunikasjonsaktiviteter i Norge, samt fremme og styrke organisasjonens profil og partnerengasjement.

– Jeg gleder meg til å øke kunnskapen og bevisstheten om bærekraftig fanget sjømat og om MSC-merket, samt gjøre det enklere for norske forbrukere å velge MSC-merket sjømat, sier Mari Nordstrøm.

Powered by Labrador CMS