Nå kan ølprodusenter fortelle om varene

Publisert: 3. september 2015 kl 10.51
Oppdatert: 7. september 2015 kl 11.45

«Det vil nå bli enklere for forbrukere å få nøktern informasjon om alkoholholdige drikker i kanaler som forbrukeren selv oppsøker», skriver LMD på sine hjemmesider.
Bryggerinæringen gleder seg til november og de nye forskriftene som endrer mye, spesielt for norske mikrobryggerier som har hatt store problemer med å nå ut, ettersom informasjon om egne varer har vært forbudt. Nå kan importører, produsenter og spisesteder gi «nøktern» informasjon om produktene uten å komme i klammeri med det som tidligere het Rusmiddeldirektorat og som nå er lagt inn under Helsedirektoratet.

Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug sier reglene var modne for endring:

– Det er flere grunner til det. Blant annet fordi det har vokst frem mange nye gründere, spesielt innen øl- og ciderproduksjon i Norge, sier hun til Aftenposten.

– Nå ser vi jo en øl-revolusjon i Norge, Det viser den omsetningsøkningen som er på feltet. I tillegg bør folk få informasjon om produktene. Regelverket til nå har vært i spesiell disfavør av småprodusenter, sier hun videre.

Actis, som er rusfeltets samarbeidsorgan, mener liberaliseringen uthuler forbudet mot alkoholreklame. De mener alkoholbransjen vil prøve å tøye de nye reglene.

Petter Nome, direktør for Bryggeri- og Drikkevareforeningen innrømmer glatt at hans bransje tidligere tøyde reglene.

– Med de nye reglene vil det være et skjønn, det er riktig, men vi ser frem til dialog med Helsedirektoratet for å trekke grensene. Jeg skal gjøre hva jeg kan for at våre medlemmer opptrer innenfor det nye regelverket, sier Nome til avisen.

Han er godt fornøyd med forskriftsendringen og mener det er ekstremt viktig for småprodusentene. Det finnes tusenvis av lokale øl i Norge som forbrukerne ikke har fått opplysninger om, hevder han.

Ledige stillinger – Dagligvarejobb