Nyheter

Schibsted utfordrer dagligvarekjedene

I Oslo og Akershus har avisbudene i Schibsted begynt å levere mat i tillegg til aviser.

Publisert Sist oppdatert

Deleier i gårdsbutikken Duggurd, Marianne Røed, sier til NRK at avtalen med Schibsted gir nye muligheter for en liten leverandør.

– For oss har det vært en markedsføringskanal for å nå nye kunder. Vi kommer ikke til å begynne å lage mat, men vi leverer den gjerne, sier Røed.

Administrerende direktør i Schibsted og Distribution Innovation, Tone Løyland, sier det for dem er viktig at de ikke stenger noen ute med sin morgenlevering.

– Vi ønsker å kunne tilby tilsvarende tjenester rundt om i Norge. Vi ønsker ikke sende brød fra Oslo til Trondheim, men heller bruke lokale leverandører som utnytter denne muligheten, sier Løyland.

Schibsted ser store muligheter med sine 4.000 avisbud i Oslo og Akershus. Administrerende direktør i Schibsted Distribusjon, Cathrine Laksfoss, sier det kommer til å bli en stor vekst i dagligvarelevering og matlevering.

– Det er mange bransjer som kommer til å vokse, og netthandel er en megatrend, sier hun og legger til at det godt kan hende at Schibsted kan bli en av de store utfordrerne til dagligvarekjedene.

Det er ikke lenge siden sist Schibsted lanserte en tjeneste som konkurrerer med dagligvarehandelen.Tidligere i år ble det landsdekkende distribusjonsnettverket til Schibsted Media Group, Amedia, og Polaris sitt landsdekkende distribusjonsnettverk samlet under navnet «Helthjem». Nettverket, som har tilgang til de fleste norske husstander, kan tilby en attraktiv tjeneste innen hjemlevering av aviser, magasiner, bøker og småpakker i Norge. I juni ble det kjent at Schibsted hadde inngått samarbeid med teknologiselskapet ZoopIt, og planen er blant annet å utfordre Post i butikk på pakkelevering.

– Samlingen under navnet Helthjem er et ledd i en strategisk satsning for å få større volumer til distribusjonsnettverket og et svar på fallende volumer fra tradisjonell distribusjon av aviser. Vi har stort fokus på det raskt voksende markedet for hjemlevering av pakker, sa administrerende direktør Cathrine Laksfoss i Schibsted Distribusjon den gang.

(©NTB) / Dagligvarehandelen

Powered by Labrador CMS