BROD-direktør Petter Nome tror det dårlige sommerværet kommer til å synes godt i salgstallene til mange av landets bryggerier.

Været påvirker ølsalget

Publisert: 3. august 2015 kl 11.18
Oppdatert: 22. april 2022 kl 08.51

– De siste årene har både små og store økt salget. De mange mikrobryggeriene gjør at interessen for øl øker. De store får også nye smaker som gjør at de selger mer, sier Petter Nome, direktør for Bryggeri og drikkevareforeningen (BROD) til Fædrelandsvennen.

I 2014 ble det solgt 239.638.000 liter øl i Norge, en økning på 6 millioner liter fra året før, ifølge foreningen.

Den kjøligere sommeren i år gjør imidlertid at det blir solgt mindre øl i år enn i fjor. Tallene for juli er ikke klare ennå, men allerede i juni i år merket bryggeriene at det drikkes mindre i år enn i 2014. 

– Jeg tror på en relativt kraftig nedgang fra i fjor sommer, da det var all time high, sier Nome. Han opplyser at det er den lette, lyse pilser som får merke det mest.

– Mikrobryggeriene er ikke så sårbare for været, sier Nome til Fædrelandsvennen.

 

Ledige stillinger – Dagligvarejobb