Nyheter

Drømmestart for Drømmelett

Under et halvt år etter lansering har Q Drømmelett tatt en markedsandel på nesten 4 prosent. – Vi kunne ikke drømt om en bedre start, sier Q-sjef Bent Myrdahl.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere i år lanserte Q-meieriene produktet Drømmelett – for lett til å bli definert som rømme, men som likevel smaker som rømme.

På mindre enn et halvt år produktet tatt en markedsandel på nesten 4 prosent, noe som ifølge Q-sjef Bent Myrdahl er sjeldent høyt for et helt nytt produkt.

Det tar ofte lang tid å bygge kjennskap til nye produkter, men når det gjelder Q Drømmelett ligger forbrukerkjennskapen allerede på over 50 prosent.

– Det er flott å se at butikkene slipper til innovasjoner fra en liten utfordrer som oss, skriver Myrdahl i en epost til Dagligvarehandelen.

– Noen kunne sikkert vært redde for at et nytt produkt som dette hadde gått utover salget til Qs lettrømme, men vi ser faktisk at vi øker salget samlet og har nå tatt over 20 prosent av markedet med begge varianter, sier Q-sjefen fornøyd. Totalt sett har vi vokst 16 prosent i salg av rømme, sammenlignet med fjoråret. En brukbar vekstrate, konstaterer han.

Q Drømmelett er i motsetning til lettrømme, som er laget på fløte, laget av lettmelk og inneholder derfor kun 5 prosent fett. Likevel har produktet den samme fyldige rømmekonsistensen og smaker som «vanlig» lettrømme som inneholder 18 prosent fett. I Drømmelett er fettprosenten så lav at Q-Meieriene ikke fikk lov til å kalle den for rømme. Regelverket sier at man ikke kan kalle et produkt for rømme hvis det inneholder mindre enn 10 prosent fett. Q spurte derfor forbrukerne sine om råd og forbrukerne stemte frem at nyvinningen skulle bære navnet Q Drømmelett.

– Da vi fikk se resultatene fra en blindtest av rømme skjønte vi at Q Drømmelett ikke bare var en drøm, men at vi definitivt hadde gjort noe riktig. Resultatene viste at den scoret like bra på smak som de vanlige lettrømmene, og kom best ut i testen på konsistens, sier Q-sjefen.

Når Myrdahl spør forbrukerne på sosiale medier og ser nærmere på ideene som legges igjen i idebanken, Min Q idé på Q-Meieriene.no, så er det mange som etterlyser lettere produkter.

– Det er derfor helt herlig å kunne gi forbrukerne et produkt som treffer direkte på et behov forbrukerne har i hverdagen, sier Myrdahl, som kan vise til en kjennskap på 87 prosent for Q-rømme.

– At vi sammen med forbruker kan utfordre i butikkjøleskapenes rømmehyller gir oss masse energi til å fortsette kampen om å tilby smartere og bedre produkter, sier Q-sjefen.

Powered by Labrador CMS