Nyheter

Kiwi starter året med rekordtall

Kiwi satte ny månedsrekord med en markedsandel på 19,7 prosent i januar.

Publisert Sist oppdatert

I uke 4 økte markedsandelen med 1,9 prosentpoeng, og Kiwi passerte 20-tallet for første gang.

– 20,2 prosent markedsandel i uke fire var en stor og viktig milepæl for oss. Vi hadde et mål om 20 prosent markedsandel i 2017, men det ser ut til at vi kan nå målet allerede i år, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy i en pressemelding. Kiwis langsiktige mål er bli Norges ledende dagligvarekjede.

Vekstvinner i 2015

Kiwis sammenlignbare omsetning økte med 5,05 prosent i 2015, mens resten av markedet vokste med 3 prosent. Kiwis totalvekst var på 9,38 prosent. Bjørkøy tror utviklingen skyldes flere faktorer:
Blant annet har kjeden investert én milliard kroner i å oppgradere butikkene og gi mer plass til frukt, grønnsaker og middag.

– Vi har jobbet knallhardt med prisene det siste året, og kundenes prisoppfatning er styrket, sier Bjørkøy, som også mener kjeden har Norges flotteste og flinkeste butikksjefer og –medarbeidere.

11,35 prosent sammenlignbar vekst

Kiwis fart fra 2015 har fortsatt inn i det nye året. I januar satte de altså ny månedsrekord i markedsandel med 19,7 prosent, og i samme måned vokste den sammenlignbare omsetningen med 7,8 prosent.
– Heldigvis ser det ut til at veksten bare fortsetter i februar. I uke fem hadde vi en sammenlignbar vekst på 11,35 prosent, sier Kiwi-sjefen.
En måned har gått siden KIWI lanserte fordelsprogrammet Kiwi Pluss. Det har resultert i over 20 prosent vekst i salg av frukt og grønnsaker. Så langt har 450.000 nordmenn meldt seg inn i fordelsprogrammet.

Powered by Labrador CMS