Nyheter

Reiseliv er nøkkelen til økt lokalmatomsetning

– Vi er inne i en medgangsbølge, men en fortsatt vekst kommer ikke av seg selv, sier Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge.

Publisert Sist oppdatert

– De neste ti årene må vi jobbe med å skape vekstbedrifter, så vel som eksport, stolthet, omdømme, digitalisering og å utvikle måltidsopplevelser, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, sier Krohn Traaseth i en pressemelding.

Regjeringen ønsker at omsetning av norsk lokalmat i dagligvaren skal nå 10 milliarder kroner i 2025. Innovasjon Norge har tall som viser at det gir stor merverdi for reiselivet å satse på økt bruk av lokalmat.

Først ut i Norge med å etablere et eget konsept for kulinariske reiseprodukter var Trøndelags-regionen, som i flere tidligere år har deltatt på Grüne Woche. De har utviklet sine bookbare matopplevelser, som Den Gyldne Omvei og matsafari på Røros, mye på grunn av erfaringene høstet i Berlin. Et annet nasjonalt eksempel er De Historiske Hotel og Spisesteders konsept «Matvegen», som finnes i hele landet.

Nå vil flere regioner tilby lignende konsepter og gode matopplevelser hos seg, og denne satsingen har fått en dedikert plass på den norske standen under årets Grüne Woche i Berlin.

Også en stor reiselivsaktør som Dyreparken i Kristiansand har i dag en bred satsing på lokal mat, lokale produsenter og leverandører. Parkens ledelse mener at dersom man ikke har fokus på dette i dag, vil de miste morgendagens kunder. I tillegg ønsker de å skape gode matopplevelser, samt utøve et samfunnsansvar ved å støtte lokale leverandører.

Tall fra AC Nielsen peker på at det omsettes lokalmat for 4,2 milliarder kroner gjennom dagligvare. Innovasjon Norge anslår at det omsettes for 1 milliard kroner gjennom gårdsutsalg, markedsplasser, torg, de mange matfestivalene, og ikke minst gjennom hotell og restaurantnæringen.

– Hvis den årlige veksten for salg av lokalmat i alle kanaler fortsetter å være på 10 prosent, vil vi fint nå Regjeringens mål om 10 milliarder kroner innen 2025, sier Anita Krohn Traaseth. For å bidra til at målet oppnås har Innovasjon Norge utarbeidet syv punkter som må til for å oppnå økt vekst for norske lokalmatprodusenter, heriblant nye distribusjonskanaler og økt eksport.

Powered by Labrador CMS