Nyheter

Rema 1000 inviterer til en ny type samarbeid med leverandørene. (Illustrasjonsfoto)

Vil bli «bestevenn» med utvalgte leverandører

– Kom til oss først, bli våre «bestevenner». Da blir dere blir vår hovedsatsing, sier Rema 1000 til dagligvareleverandørene.

Publisert Sist oppdatert
– Vi ønsker å bidra til at kundene får flere valgmuligheter, både fra de store kjente leverandørene og fra mindre norske lokale leverandører, skriver Lars Kristian Lindberg, administrerende direktør i Rema 1000 kategori og innkjøp, i ukens utgave av Dagligvarehandelen.
– Å gå en annen vei er også et ledd i vår konkurransestrategi i et marked der Norgesgruppen, har over 46 prosent av innkjøpsmakten i markedet. Det medfører utfordringer for konkurrenter, ikke minst leverandører, men også for kundene. Vi vil ta andre valg de neste fem årene, og vi vil skille oss ut fra de andre kjedene med et tettere og mer langsiktig samarbeid med leverandører for å tilby kundene mer spennende produkter i fremtiden. Kampen står altså ikke mellom «kjente merkevarer» eller «kjedens egne merkevarer», men nye samarbeidsformer slik at vi kan tilby mer variasjon til forbrukerne, skriver Lindberg, som mener markedet over lang tid har tilpasset seg Norgesgruppens måte å forhandle på.
– I dag forhandles det en gang i året, og i tillegg er det tre lanseringsvinduer. Det passer Norgesgruppen bra, men det passer hverken oss, kundene eller de beste leverandørene. Siden Norgesgruppen har over 46 prosent av dagligvaremarkedet, får de også en lavere pris på varene. Det henger sammen med at de som kjøper mye får en kvantumsrabatt, påpeker Lindberg, og fortsetter:

– Når leverandørene kommer til oss med en ny vare, står vi der med åpne armer. Men for at varene skal komme i produksjon, så må Norgesgruppen først ha sagt ja. Vi er med andre ord avhengig av at Norgesgruppen sier ja for å kunne selge deres varer. Slik kan det ikke være i fremtiden. Så vår oppfordring til leverandørene er å komme til Rema 1000 først. Blir leverandørene våre «bestevenner» betyr det at de blir vår hovedsatsing, der man kan få langtidskontrakter på tre til fem år, sammenlignet med dagens avtaler som kan sies opp med tre måneders frist. Vi trenger ikke fire typer salt potetchips av samme type eller to like syltetøy, vi trenger å gi norske forbrukere flere valgmuligheter. Vi trenger et syltetøy fra kjente merker, kanskje egne merkevare, en storselger, en med ekstra bær, en med lite sukker og en økologisk. Leverer den ene leverandøren det, vil vi bruke resten av hylleplassen til spesialprodukter og sesongprodukter, skriver Lindberg.

Les hele innlegget i ukens papiravis.

Powered by Labrador CMS