KBS

Ekspert: – AP forslag om billigere bensin på bygda kan føre til «svenskehandel»

Transportekspert mener forslaget fra flere Arbeiderparti-lokallag om billigere drivstoff utenfor byene er uklokt fordi flere vil fylle bensin i nabokommuner.

Publisert Sist oppdatert
(NTB): Forslag om differensiert drivstoffavgift har kommet fra flere deler av landet, og mye tyder på at det blir vedtatt på Arbeiderpartiets landsmøte neste helg, melder NRK.

Kjell Werner Johansen hos Transportøkonomisk institutt (TØI) tviler på at Ap-forslaget om bygderabatt på diesel og bensin, er veien å gå.

Avvist for 30 år siden

– For 25–30 år siden ble det vurdert om man skulle innføre lokale bensinavgifter. Da kom man fram til at det ville være en uheldig ordning i de fleste områdene, fordi man ville få handelslekkasjer, sier Johansen til NRK.

I tillegg til at folk kan kjøre til nabokommuner for billigere drivstoff, en slags "svenskehandel", mener Johansen at stadig flere elbiler gjør det mer aktuelt med en kjøreavgift enn drivstoffavgift.

– Har ikke buss og trikk

– Vi har ikke busser og trikker som frakter til skole og fritidstilbud. Vi mener derfor drivstoffet må være billigere der kollektivtilbudet ikke er så utbredt, sier Geir Thomas Finstad i Våler Ap, ett av lokallagene som ønsker differensierte avgifter. Førde Ap vil både kutte prisen på bensin og diesel på bygda og gjøre den dyrere i byene.

– Vi ønsker å øke drivstoffavgiften i områder der det kollektive tilbudet er godt utbedret, for så å bruke pengene på å finansiere buss og bane i distriktene, sier Reidar Fugle Nordhaug i Førde Ap. Han vil ikke tallfeste hvor stor prisforskjellen vil være.

Frp frykter «lekkasjer»

Ap-nestleder Trond Giske synes differensiering er «et klokt forslag» og tror det kan få gjennomslag på landsmøtet. Fremskrittspartiets Roy Steffensen, som sitter i Stortingets finanskomité, har derimot lite til overs for forslaget.

– Jeg er for billigere bensin, men dette synes å være et dårlig forslag. Det vil bli «drivstofflekkasjer» til nærliggende områder, og et slikt system vil nok bryte sammen ganske fort. Da er det bedre med lavere engangsavgift på drivstoffgjerrige biler, skriver Steffensen i en epost til NTB.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS