Nyheter

Fairtrade-salget nærmer seg milliarden

I 2016 kjøpte norske forbrukere Fairtrade-merkede produkter til en verdi av 933 millioner kroner, en økning på hele 30 prosent fra 2015.

Publisert Sist oppdatert

Salget av Fairtrade-produkter nærmer seg milliarden i Norge.

– Salget av Fairtrade-merkede produkter i Norge har økt hvert år siden starten i 1997, og Fairtrade er veletablert innen en rekke produktkategorier. Allikevel har Fairtrade en mye sterkere posisjon i Sverige og andre markeder det er naturlig å sammenligne seg med. Derfor må både handelen, forbrukere, offentlig sektor og myndigheter bidra til at vi gjennom bærekraftig produksjon av og handel med varene som selges i Norge gir et solid bidrag til oppnåelse av FNs bærekraftsmål, sier daglig leder Marianne Størseth i Fairtrade Norge i en pressemelding.

Blomster fortsetter å trone på toppen som den største Fairtrade-merkede produktkategorien i Norge. I 2016 ble det solgt 17 % flere Fairtrade-merkede blomster enn i 2015 og Fairtrade-merkede roser har nå en estimert markedsandel på 10 %. Årets nyhet på blomsterfronten var de Fairtrade-merkede julestjernene som Mester Grønn lanserte julen 2016, og Mester Grønn var den norske aktøren som solgte de største volumene Fairtrade-merkede blomster i 2016.

– Det er spesielt gledelig at dagligvaresektoren nå har omfavnet Fairtrade-blomster og at både Spar, Meny og Kiwi solgte Fairtrade-merkede roser og nelliker i 2016, forteller Størseth.

Flere Fairtrade-merkede produkter fra sterke, utenlandske merkenavn solgte også godt i 2016; iskrem fra Ben&Jerry’s og iskaffe fra Starbucks er to produktserier som hadde en sterk vekst.

Fairtrade-bevegelsen startet med kaffe, og derfor er dette en symboltung produktkategori for Fairtrade i alle markeder. Etter noen år med nedgang i produktutvalg og salg innenfor Fairtrade-kaffe i Norge, var det i 2016 igjen en økning i solgt volum på litt over 5 %. Kjeldsberg Kaffe lanserte tre typer Fairtrade-merkede og Nespresso-kompatible kaffekapsler og Crema Kaffebrenneri lanserte to nye varianter Fairtrade-merket økologisk kaffe. Også det svenske kaffehuset Löfbergs Lila lanserte to varianter Fairtrade-merket iskaffe i Norge i 2016.

– Vi er glade for at Fairtrade-flaggskipet kaffe igjen øker i Norge. Kaffen er spesielt truet av klimaendringene, og de økonomiske ressursene og kunnskapen småbønder får tilgang på gjennom Fairtrade, gjør det mulig å investere i tiltak som gjør kaffebuskene bedre rustet i møte med de nye værmønstrene og den økte temperaturen, sier Marianne Størseth.

Fairtrade-bananer er en produktgruppe som i en årrekke har hatt god vekst i Norge. I 2016 begynte Forsvaret å utelukkende kjøpe Fairtrade-merkede økologiske bananer, og også innenfor dagligvare tegnet 2016 til å bli et vekstår for Fairtrade-bananer – helt til senhøsten da den tropiske orkanen Matthew og kraftige regnbyger skylte inn over de karibiske øyer.

De fleste Fairtrade-merkede bananene på det norske markedet stammer fra den karibiske øya Den Dominikanske Republikk. Bønder i Fairtrade-sertifiserte banankooperativer der fikk bananåkrene sine rasert av de store vannmengdene, og hadde ikke bananer å eksportere til det norske markedet. Dette, kombinert med at COOP-butikkene sluttet å selge Fairtrade-merkede bananer, resulterte i en total nedgang i det norske salget av Fairtrade-bananer på ca. 8%.

Powered by Labrador CMS