Nyheter

Bonus: – Den største bonusen i denne jobben er å jobbe sammen med og lære av kolleger i alle ledd. Jeg stortrives allerede med gjengen i Coop, sier kjededirektør Tron Kvist.

Fra dingser til blingser

Tron Kvist gikk fra Clas Ohlson for å bli ny kjededirektør for de tre Coop-kjedene Prix, Marked og Matkroken.

Publisert Sist oppdatert

Av Arne Giverholt

Ved nyttår tiltrådte Tron Kvist som kjededirektør for de tre Coop-kjedene Prix, Marked og Matkroken. Med lederansvar for kjeder med en årlig omsetning på mer enn 13 milliarder kroner er jobben sentral – i Coop og i bransjen.

– Det er utrolig mye å lære av dyktige kolleger, og jeg suger til meg. Og jeg håper jeg har ting i min bagasje som kan være berikende for Coop, sier Kvist.

«Best på dingser»

De 14 siste årene har han vært i Clas Ohlson, de siste årene med ansvar for salg.

– Egentlig hadde jeg stillingen som «ufrivillig trainee». Jeg ble hentet til firmaet og ble kastet inn i forskjellige jobber der det var bruk for meg, sier han.

– Nå skal du bli «best på blingser». Er det et sjokk å komme inn i dagligvarebransjen?

– Det er ikke noe sjokk, men utrolig inspirerende. Dagligvarehandelen ligger på en rekke områder i tet. Det gjelder ikke minst kjededrift og logistikk. Skjønt, det var ganske avansert å ha et system som gjorde det mulig for kundene å finne frem i det enorme sortimentet hos Clas Ohlson. Når det gjelder min nye jobb, har jeg, og vi, et fokus langt ut over smørbrødblingser. Vi er, og skal i ytterligere grad bli, en butikk der man får det meste og handler raskt, sier Kvist.

Helt ukjent er ikke den 42 år gamle kjededirektøren med dagligvarehandel. For et antall år siden begynte han som ekstrahjelp hos en Rimi-franchisetager i Sørumsand, Øyvind Dahl, som også var leder i Norske Ica-kjøpmenns forening. Nå krysses sporene deres igjen. For Dahl ble senere kjededirektør i Matkroken, som Kvist nå har hånd om i tillegg til Coop Marked og Prix.

Tilfeldigheter

Kvist har ikke lagt noe løp for sin yrkeskarriere.

– Jeg tar de utfordringene som dukker opp. Jeg søkte ikke jobb i Coop, men kom ved tilfeldigheter i kontakt med Håvard (Jensen, kjededirektør i Coop, journ. anm). Vi fikk en veldig god tone med en gang, og jeg takket ja uten betenkeligheter.

– Hadde Coop en tilstrekkelig god klang i dine ører?

– Absolutt. Det at Coop scorer så høyt på omdømmebarometrene, telte absolutt positivt da jeg skulle treffe en beslutning. Den eneste jeg måtte ta denne ansettelsen opp med, var samboeren. Hun sa heldigvis ja, sier Kvist, som har en tendens til å gå opp i jobben i ekstrem grad.

– Når samboeren ser at jeg får «jobbrynken» i pannen sier hun: – Hallooo, hvor er du nå?

Direktøren bor på Lillestrøm med samboer og en liten datter. Veien inn til Clas Ohlsons hovedkvarter i Oslo sentrum gikk rimelig greit. Til Coop på Grorud er den nærmest en svipptur.

Lagspiller

Den nye sjefen for Coops tre minste kjeder legger sterk vekt på lagspill. Som sin høyre hånd har han Ingjerd Vestengen, tidligere sjef for Marked og Matkroken.

– Jeg er ydmyk overfor alle som jobber i systemet. Det er uendelig mange slags jobber som skal utføres for å få dette enorme hjulet til å gå rundt, og det gjøres på en kjempegod måte, være seg i butikkene eller i den sentrale organisasjonen.

– Hvordan står det egentlig til med Prix? Dere fikk jo tilført mange butikker etter kjøpet av Ica, men mange er gått videre til Extra.

– Ja, Ica-kjøpet ga vekst. Vi har omstrukturert en del, slik at de større butikkene ganske riktig er gått til Extra. Dermed har gjennomsnittlig størrelse og snitthandel gått noe ned i Prix. Det gir likevel anledning til å fremstå som en mer homogen kjede av mindre, nære butikker der man raskt kan handle alt man trenger, fremholder Kvist.

I år har Prix fått tildelt midler for å markere seg som små, men gode butikker. En strategi er lagt for å hamre dette inn i det norske folk.

– Prix har en temmelig grisgrendt struktur. Har du rukket å reise på signingsferd?

– Det er nok mer snakk om en læringsferd. Joda, jeg har allerede vært en del rundt og latt meg imponere over innsatsen som nedlegges ned i butikkene. Fremover skal jeg prioritere å besøke alle.

Proffe samvirkelag

– Det har vært snakk om å samle Matkroken og Marked i en nærmatkjede?

– I så fall er det noe som avgjøres av kjedestyret. Jeg forholder meg enhver tid til de beslutninger som fattes sentralt.

– Hva er din oppfatning av samvirkelagene så langt? Før ble de oppfattet som litt trege i avtrekkeren.

– Det må ha vært før i tiden. Min erfaring til nå er at de er dyktige, har solid lokal forankring, betydelig kompetanse, lokalt eierskap og at de i høyeste grad er beslutningsdyktige, svarer kjedesjefen.

– Butikken har enorm betydning i lokal-Norge. Da en ny butikk åpnet for ikke lenge siden i en avsides bygd, tok skolen fri for å være med å markere begivenheten. Det sier litt om hva dagligvarebutikken betyr. Dessuten er det vel ingen andre bransjer som tilbyr så gode jobbmuligheter og karriereveier for folk med høyst ulik bakgrunn.

– Er du selv glad i å lage mat?

– Jeg var nok litt av en hobbykokk før, men med krevende jobb og en liten datter er jeg også kommet i tidsklemma. Så menyen er som hos mange andre husholdninger – enkel, og med taco på fredag.

Ikke «helt idiot»

Tron Kvist sykler ikke Birken, og han klatrer ikke de høyeste fjell, noe mange andre toppledere i bransjen bedriver. Han slapper best av med en god bok, gjerne i den historiske genre.

Vårt første møte foregikk hos Coop Prix Lillestrøm Torg. Det ga et ekstra kvarter med datteren på morgenkvisten.

– Det er greit å gå inn i jobben helt og fullt, men helt idiot skal man ikke bli.

Frank Andersen er butikksjef i Prix-butikken.

– Jeg skulle gjerne hatt noen ord med deg før jeg drar, Frank, sier kjededirektøren.

– Ja, selvsagt, er svaret.

– Ja, hvis du har tid, altså, sier Kvist. Han har respekt for at den daglige dont går foran alt.

Denne saken er hentet fra ukens papiravis.

Powered by Labrador CMS