Nyheter

Freialand frikjent i MFU

Bursdagsfeiring i Freialand ble innklaget til Matbransjens Faglige Utvalg som markedføring til barn, men klagen førte ikke frem.

Publisert Sist oppdatert

MFU (Matbransjens Faglige Utvalg) har behandlet en klage som gikk ut på at burdsdagsfeiring i Freialand må anses som markedsføring særlig rettet mot barn.

I sin vurdering har utvalget i MFU blant annet lagt vekt på at et slikt arrangement selges til, bestilles og betales av voksne gjennom innleggelse av informasjon og oppgjør via betalingskort på nett. Selv om det kan være elementer av markedføring i selve opplevelsen gjennom blant annet gratis smaksprøver og informasjon om sjokoladens historie, vektlegger utvalget at den foresatte som inviterer innhenter samtykker fra sine deltagere, for barn ved deres foresatte. Dessuten legges det vekt på at Mondelez krever at det alltid er en foresatt med i selve arrangementet.

Utvalget peker også på at det er en frivillig handling om det enkelte barn takker ja til invitasjon til å delta på sjokoladebursdag. MFU har derfor enstemmig konkludert med at barnebursdag i Freialand ikke er markedsføring til barn.

Powered by Labrador CMS