Nyheter

Friele vil inn i pulverkaffemarkedet

Det norske markedet for pulverkaffe domineres av Nescafé. Det vil Friele gjøre noe med.

Publisert Sist oppdatert

Det norske markedet for pulverkaffe utgjør hele 13 prosent i verdi og domineres av én aktør, fastslår Friele, som nå lanserer sin egen instant-variant: Friele Instant Gull på glass og som refill.
– Nå vil vi konkurrere om kundene, til glede for alle som elsker å starte dagen med en god og rask kopp kaffe fra Friele, sier merkevareansvarlig Nina Henschien hos Friele-eier Jacobs Douwe Egberts Norge (JDE).

Nordmenn drikker 10 millioner kopper kaffe daglig. Rundt 13 prosent består av den raske varianten, nemlig pulverkaffe, også kalt frysetørret eller instant kaffe.

– Frysetørret kaffe blir produsert ved at ferdigbrygget kaffe krystalliseres gjennom en nedfrysningsprosess, der vannet fjernes slik at man sitter igjen med et kaffekonsentrat. Slik oppnås lang holdbarhetstid, og fullverdig kaffe tilberedes enkelt ved kun å tilsette kokt vann, forklarer Henschien.

– Produktene lanseres 2. mai og selges til å begynne med i Coop og Rema sine butikker, sier Nina Henschien hos JDE.

Powered by Labrador CMS