Nyheter

Amazon Go i Seattle har kanskje satt trenden for fremtidens matbutikk? Mye er usikkert, men at det går mot digitalisering i stor skal er de fleste enige om.

Globale supertrender

Digitalt, superservice, ferskt og omgående er ifølge tenketanken IGD de viktigste internasjonale trendene akkurat nå.

Publisert Sist oppdatert

Av Reidar Molthe

Her hjemme og internasjonalt diskuterer man ivrig hvor stort netthandelen med dagligvarer vil bli. Fem prosent, ti prosent? Mange mener noe, men ingen har svaret, hverken her hjemme, eller internasjonalt. Det eneste eksperter fleste er enige om er at netthandel blir viktig, noen mener så viktig at det kommer til å påvirke hele bransjen, andre er mer opptatt av at fysiske butikker vil vare og være konkurransedyktige lenge.

Fysisk blir digitalt

Det man vet er imidlertid at også butikker av murstein og stål blir mer digitale. Det mest ekstreme eksemplet så langt er Amazons testbutikk i Seattle. Her går forbrukerne inn, plukker varer og går ut – uten å gå innom hverken selvscanning eller andre hindringer på vei ut!

Løsningen er basert på avansert kameraovervåking, og er i det store og hele vellykket, men kostbar. Den heldigitale butikken uten kasser og uten scanning er fortsatt på forsøksstadiet en stund til. (https://www.amazon.com/b?node=16008589011)

Superservice og lokal tilpasning

Dagens kunder skal tilfredsstilles her og nå, de skal ha varene på den mest hensiktsmessige måten. Det holder ikke lengre med samme sortiment over hele landet. Lokale tilpasninger er viktigere enn for få år siden. Folk spiser forskjellig New York og Washington, akkurat som vanene forskjellige i Bergen og Oslo. Eller mellom Grønland og Majorstua for å snevre inn geografien litt.

Hjemmeleveranser vil øke, spørsmålet er hvem som vil ta markedet og hvordan. Sainsbury’s Chop Chop konsept lover at kunden får varene innen en time etter bestilling. Foreløpig bare mulig i deler av London. Varene leveres på sykkel av en tredjehånds distributør.

Paradoksalt nok begynte Sainsbury’s med sykkellevering allerede for 130 år siden, men det er en annen historie.

Helse og velvære

Det å kunne hjelpe sine kunder til en bedre og sunnere livsstil kommer til å bli en viktig konkurransefaktor, tror Toby Pickard, senior innovasjon og trend analytiker i IGD. Det betyr økte investeringer i butikkinnredning, kjøling og vareutvalg for å tilfredsstille kravstore kunder. Bedre for deg, ren mat, fri fra o.l. kommer til å øke sterkere enn markedet totalt sett, spår IGD

Virtual reality og global konkurranse

Den teknologisk utviklingen går raskt, og Amazon Dash Button er det mange som allerede kjenner. Utviklingen bare fortsetter. I Australia har Samsung inngått et samarbeide med Woolworth om en app som overvåker kjøleskapet og bestiller varer når det er «behov for det».

Den kinesiske internettgiganten, Alibaba, har allerede utført en rekke eksperimenter med VR-briller. Blant annet har kinesiske kunder handlet i Macys i New York, fra Shanghai!

Detaljister vil ikke lengre bare konkurrere med nabobutikken. Det holder ikke lengre å være best i gaten, man må sammenligne seg med de beste i verden, mener IGD og trend analytiker Tony Picard. Det siste er nok å trekke tingene litt langt, men det kan være greit å være forberedt!

Powered by Labrador CMS