Nyheter

Hansa Borg hevder Rema 1000s nye markedsstrategi fører til oppsigelser, men lavpriskjeden mener bryggeriet må bære ansvaret selv. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Hansa Borg: – Hver tiende må gå

Ifølge Hansa Borg må de kutte staben med 10 prosent som en konsekvens av at Rema 1000 fjerner bryggeriets øl fra sine hyller. Rema er ikke enig i fremstillingen.

Publisert Sist oppdatert

(NTB): Opptil 40 årsverk i bryggeriet forsvinner, ifølge Nettavisen.

– Volumet vårt blir så begrenset som følge av at vi blir kastet ut av Rema-butikkene at vi må kutte bemanningen med 30 til 40 årsverk. Det tilsvarer rundt 10 prosent av staben vår, sier administrerende direktør Lars A. Midtgaard.

Remas nye markedsstrategi favoriserer Ringnes på bekostning av blant annet Hansa Borg. Bryggeriet er Norges nest største og har merker som Hansa, Borg, CB, Nøgne Ø og Heineken. Også Aas bryggeri og Mack har lidd samme skjebne som følge av Rema-strategien.

Mette Fossum, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt hos Rema 1000, avviser at det er noen sammenheng mellom Remas nye strategi og nedbemanningen hos Hansa Borg.

– Vi kan ikke se at den varslede nedbemanningen kan skyldes de mindre endringene i avtalen mellom REMA 1000 og Hansa, sier Fossum i en pressemelding.

– I forhandlingene for 2017 ønsket ikke Hansa Borg lenger å tilby butikkbesøk fra sine ansatte og selgere. Dersom nedbemanningen skyldes dette, synes vi det er uheldig, fortsetter hun.

Selv om Rema har lovet å beholde noen lokalt forankrede produkter, ligger det an til store kutt også lokalt. I Sarpsborg blir antallet øltyper redusert fra rundt 20 til 2 i Remas butikker, ifølge Lars A. Midtgaard. På Sørlandet blir antallet redusert fra 17 til 1 CB-pils, mens antallet blir redusert fra 30 til 3 i Bergen.

I nesten hele resten av landet forsvinner Hansa Borgs øl fullstendig fra hyllene.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS