Nyheter

Hollevik glad for vekst i tøft marked

– Det er gledelig at vi har positiv utvikling i et stadig tøffere dagligvaremarked, sier konsernsjef Runar Hollevik i Norgesgruppen om Nielsen-tallene som ble lagt frem i går.

Publisert Sist oppdatert

– Kampen om kundene tilspisser seg og derfor er det en stor anerkjennelse for oss at vi har høyere omsetningsvekst enn markedet. Vi har medarbeidere i butikker over hele landet og et støtteapparat som står på hver eneste dag for å tilby forbruker alt fra det rimeligste til den beste gourmet i dagligvare, sier Hollevik i en pressemelding.
– Kiwi var vekstvinner i 2015 og 2016 og møter derfor gode tall fra i fjor, men klarer på imponerende vis å fortsette veksten i andeler, sier Hollevik.

Matmarkedet er større enn det som omsettes gjennom dagligvarekjedene. Av et matmarked på ca. 279 milliarder har Norgesgruppen 27 prosent markedsandel (Andhøy, Virke 2017). Netthandel av mat og drikke vokser med hele 40,2 prosent fra 2015-2016.

De siste 12 månedene har prisen på mat og alkoholfrie drikkevarer gått opp med 0,9 prosent, mens SSBs konsumprisindeks har økt med 1,9 prosent. Dette er med på å forklare den lave markedsveksten.

– I den tøffe markedskonkurransen med lav pris- og markedsvekst er kostnadsfokus og effektiv drift essensielt. Samtidig må vi fokusere på å forbedre oss for å få fornyet tillit fra kundene. Derfor investerer vi både i en enda mer effektiv verdikjede, bedre butikker, det grønne skiftet og i en fremtid som krever flere digitale løsninger, sier Hollevik.

NG-kjedenes mrakedsandeler:

Kiwis markedsandel er nå på 21,1 prosent, opp 1,0 prosentpoeng fra i fjor.

Spar/Eurospar fikk 7,0 prosent markedsandel, opp 0,2 prosentpoeng.

Joker har 3,7 prosent andel, opp 0,1 prosentpoeng.

Meny fikk en andel på 10,6 prosent, ned 0,2 prosentpoeng.

Powered by Labrador CMS