Nyheter

– Både Kavli og Tine gjør de riktige tingene, og lykkes i å overbevise det norske folk om at de kan levere varene, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland. Foto: Katrine Lunke/Apeland

Kavli og Tine på omdømmetoppen

Kavli og Tine har det beste omdømme blant norske mat- og drikkeprodusenter. Det viser ferske tall fra den store omdømmemålingen RepTrak Norge, som gjennomføres av Apeland og Reputation Institute.

Publisert Sist oppdatert
RepTrak Norge gir en oversikt over omdømmet til de 50 mest synlige virksomhetene i Norge. Kavli seiler inn på listen for første gang, og passerer så vidt Tine. Selskapet får en omdømmescore på 84,1 poeng av 100 mulige. Tine ligger rett bak, med 83,2 poeng. Begge produsentene er blant selskapene i Norge med et ”fremragende omdømme”, og er faktisk mer populære enn Ikea, Apple og Flytoget.
Leverer varene
– Både Kavli og Tine gjør de riktige tingene, og lykkes i å overbevise det norske folk om at de kan levere varene. Produkter og tjenester er det viktigste for folk, og her scorer begge selskapene bra. Begge selskapene gjør det også godt på samfunnsansvar, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak undersøkelsen sammen med Reputation Institute.

Også Nortura har grunn til å være fornøyd med målingen. Nortura hadde i 2016 en omdømmescore på 69,2. I år bykset selskapet opp nesten 5 poeng og landet på 73,9.

– Dette er utrolig hyggelig, og viser at Nortura begynner å få en solid posisjon i folks bevissthet. På tross av tøffe saker rundt struktur, produksjon, klima, helse og dyrevelferd så tror jeg folk opplever at vi kommuniserer disse sakene på en skikkelig måte som viser at vi tar vår rolle og vårt samfunnsansvar på alvor. Vi er ikke redde for å ta i de vanskelige sakene, og det tror jeg vi får igjen for, sier kommunikasjonsdirektør Ellen Flø Skagen i en pressemelding.

Selskapene som er målt innen mat- og drikkevarebransjen er:
• Kavli, 84,1 poeng (ny)
• TINE, 83,2 poeng (81,4 poeng i fjor)
• Vinmonopolet, 80,7 poeng (76,4 poeng i fjor)
• Orkla, 75,4 poeng (68,7 i 2015)
• Nortura, 73,9 poeng (69,2 poeng i fjor)
• McDonald´s, 64,5 poeng (55,8 poeng i fjor)
• Nestlé, 72,9 poeng (70,5 i 2015)
Powered by Labrador CMS