Nyheter

Kjedemakt trumfer landbrukspolitikk

Reidar Almås mener at utfasing av buregg viser hvordan kjedemakten trumfer politikken. – Forbrukerpreferanser er ikke kjedemakt, sier forsker til Nationen.

Publisert Sist oppdatert

Professor Reidar Almås sier at han ikke kan huske andre tilfeller der dagligvareaktører har valgt å boikotte produsenter, særlig ikke etter press fra blant annet dyrevernorganisasjoner som Dyrevernalliansen, som er tilfellet her.

Rema fjernet buregg fra sine butikker i 2012, Bunnpris-kjeden i mars i år, og Norgesgruppen offentliggjorde nylig at de følger etter. Det betyr at det bare er Coop som vil fortsette å selge buregg, til tross for at driftsformen er fullt lovlig.

– Nå blir myndighetene satt til side av en dagligvarekjede som viser kjedemakt. Utfasing av buregg gir store landbrukspolitiske konsekvenser uten at myndigheten kan gripe inn. Myndighetene er satt i sjakkmatt. Avgjørelsen viser at kjedemakten trumfer politikken, sier Almås til avisen.

For få år siden investerte næringa to milliarder kroner for å tilfredstille EU-kravene om miljøinnredede bur. Ifølge Nationen var dødeligheten for verpehøns med miljøinnredning i 2015 på 2,66 prosent, mot 3,39 prosent blant frittgående.

Forsker Ivar Pettersen ved Norsk institutt for bioøkonomi (Nibio) ser imidlertid ikke på utfasingen av buregg som noe nytt når det gjelder bruk av kjedemakt i dagligvaresektoren.

– Dette er kjedenes tolkning av forbrukernes preferanser. Det er ingen grunn til at kjedene skal innføre egg fra frittgående høns som standard hvis de ikke tror at forbrukerne vil ha det, sier Pettersen. En fornuftig tolkning av forbrukerpreferanser er det ikke kjedemakt, påpeker han. Pettersen mener at både dagligvarekjedenes individuelle prising og reduksjon av saltinnhold i produkter er eksempler som viser lignende avgjørelser. Det å markere seg innen helse og dyrevelferd kan dessuten gi god økonomi, særlig ved å sette kjedens standard høyere enn loven.

Sju av ti egg som selges i dagligvarebutikker i dag er fra frittgående høner.

– Vi tror det er mulig å øke salget av norske egg, og mener økt salg vil tjene både bønder og kjøpmenn, sier Bård Gultvedt, direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt i Norgesgruppen til avisen. Gultvedt mener at Almås tillegger Dyrevernalliansen alt for stor betydning.

Powered by Labrador CMS