Nyheter

Direktør Randi Flesland og Frp-statsråd Solveig Horne lanserte den nye tjenesten Sjekk dagligvarer i Arendal onsdag. Foto: Torstein Bøe, NTB scanpix

Kritikk til «Sjekk prisen»

Forbrukerrådet nysatsing «Sjekk prisen» får kritikk fra flere hold.

Publisert Sist oppdatert

Kiwi kom best ut i den første målingen fra Forbrukerrådet egen «matbørs», fulgt av Extra og Rema 1000.

– Vi kjenner oss overhodet ikke igjen i de tallene Forbrukerrådet presenterer, sier Remas kommunikasjonsdirektør Mette Fossum til Aftenposten.

– Med appen Æ får du de laveste prisene hos Rema. Men nå har Forbrukerrådet valgt å se bort fra fordelsprogrammene, legger hun til.

Også fra Coop, Norgesgruppen og NHO Handel reises det kritikk.

- Skjevt utvalg

Utvalget og opplegget blir så skjevt at det er bedre å droppe hele opplegget, mener administrerende direktør Bjørn Næss i NHO Handel.

– Vi kan ikke satse på en handlekurv med 150 landsdekkende merkevarer når 40 prosent av butikkenes omsetning faller utenfor, sier han.

Næss er kritisk til at forbrukeren selv ikke kan velge varene i handlekurven, at prisene ikke er i sanntid og at fordelskort og rabattsystemer ikke tas hensyn til.

-I tillegg er store deler av sortimentet ikke med fordi det ikke er landsdekkende distribusjon av samme vare i alle butikker. Dette gjelder frukt og grønt, ferskvarer og kjøtt, fisk og sjømat samt lokalproduserte matvarer og egne merkevarer. Disse varegruppene utgjør til sammen nærmere 40 prosent av butikkenes omsetning, framholder han.

95 prosent

Det er Forbrukerrådet på oppdrag fra regjeringen som har utarbeidet tjenesten, som omfatter alle de store matkjedene og 95 prosent av det norske dagligvaremarkedet.

– Det omsettes årlig dagligvarer for over 150 milliarder kroner i Norge, og det hentes ut milliardoverskudd. Ved å gi mer kunnskap, ønsker vi å øke både forbrukermakten og konkurransen, sier direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland.

Hun sier til NTB at snittprisene tar hensyn til jevnlige prisendringer som også omfatter kampanjepriser. At det ikke oppgis pris i sanntid, har å gjøre med innvendinger fra Konkurransetilsynet, som mener prisene kan holdes på et kunstig høyt nivå dersom alle kjedene får tilgang til prisene i sanntid.

Powered by Labrador CMS