Nyheter

Ekte vare: – Vi har satset mye utendørs for å være nær butikkene og oppfordrer alle kjøpmenn å sette frem Ricola-displayene i butikk, sier kategoridirektør Christin Fiskvik (t.v.) og kategorisjef Torill Sternell i Galleberg, her sammen med Christian Bernt i We Are Live. De har for første gang laget utendørs-boards med levende planter.

Levende reklame

Galleberg har gått nye veier for å fortelle forbruker hvordan Ricola-dropsene blir til. Sist uke satte de ut levende urter i reklame-montre i hovedstaden.

Publisert Sist oppdatert

Tre ganger daglig i kampanjeperioden var ansatte i kommunikasjonsbyrået We Are Live innom de fem Ricola-montrene i Oslo sentrum for å se til at plantene hadde optimale forhold. Urte-montrene er det foreløpige klimakset i en reise som startet hos Galleberg i fjor høst.

Uvanlig strategi

– Vi var allerede i samarbeid med We Are Live, og kontaktet dem for å få hjelp til å utvikle en kommunikasjonsplattform tilpasset det norske markedet og norske forbrukere, forteller kategorisjef Torill Sternell fra Galleberg.

At en av distributørene til sveitsiske Ricola utvikler sin egen kommunikasjonsplattform er svært uvanlig. Faktisk vet de ikke om noen andre som har gjort noe annet enn å følge morselskapets eget markedsføringskonsept.

Sånn lager de drops

– Ricola har en 76 år lang historie og de har vært opptatt av bærekraft helt siden starten. Det var veldig mye fint å ta tak i. Egentlig lå det foran nesa vår hele tiden, forteller kreatør Martine Flatlie i We Are Live. Konseptet har de kalt «Sånn lager vi drops».

– Nå er tiden inne for å snakke om bærekraft og naturlighet. Vi har også ønsket å få frem at Ricola inneholder en blanding av 13 urter som produseres under strenge krav til miljø og bærekraft. Mesteparten av bøndene er også økologisk sertifiserte, utdyper Torill Sternell. Urtene i Ricola er dyrket frem uten bruk av kunstige sprøytemidler, plantevernmidler og innsektsmidler.

Flere følger etter?

– Det eneste megatrenden i markedet vi ikke har kunnet huke av for med Ricola, er at den er kortreist. Men annonsene er i hvert fall kortreiste – laget i Norge for det norske publikummet. Så håper vi at det vi lager her i nord er så interessant at andre Ricola-land får opp øynene og får lyst til å gjøre noe liknende, sier konsulent og partner Christian Bernt i We Are Live.

Urtedropsprodusenten følger nøye med på hva den norske distributøren gjør.

– I Ricola-systemet er det veldig stor interesse for hva vi gjør i Norge. Ricola har vært på det norske markedet i 50 år, hele tiden med Galleberg som eksklusiv samarbeidspartner. De synes vi har fått til mye bra, noe som understrekes av verdens høyeste forbruk per innbygger. De synes også det er fint at vi bruker Ricolas verdier så aktivt. Det er første gang vi vektlegger i vår kommunikasjon hvordan dropsene produseres, sier Torill Sternell i Galleberg.

Ricola har gjennom vinteren hatt skreddersydde annonser på TV, print og digitalt. De har hatt utendørs reklame i hele landet, og har mye sampling. Nå er Galleberg og kommunikasjonsbyrået i gang med å klekke ut nye ideer.

– Vi må jo tenke nytt for å skape vekst, sier kategoridirektør Christin Fiskvik. Pastillmarkedet er i nedgang, men Ricola er en av få aktører som fortsatt vokser.

Powered by Labrador CMS