Nyheter

Mars Norge sier opp «Wrigley-avtalen»

Mars Norge har sagt opp distribusjonsavtalen for tyggegummi med Orkla Confectionery & Snacks Norge.

Publisert Sist oppdatert

Fra 1. januar 2018 tar de selv over salget av Extra og Hubba Bubba tyggegummi.

Nidar og Orkla har hatt ansvaret for salget av Wrigley-produktene i Norge siden 1988.

– Distribusjonsavtalen har vært viktig fordi den har gitt oss tilgang til tyggegummimarkedet og muligheten til å være totalleverandør i godterikategorien. Mars og Wrigley slo sammen sine organisasjoner i fjor og vi var klar over at dette kunne påvirke vår avtale, sier administrerende direktør Jeanette Hauan Fladby i Orkla Confectionery & Snacks Norge i en pressemelding.

Hun opplyser også at hovedbegrunnelsen til Mars Norge for oppsigelsen er sammenslåingen i fjor.

Det snart 30 år lange samarbeidet har vært en vinn-vinn situasjon for begge parter.

– Gjennom samarbeidet har Wrigley hatt tilgang til et av Norges største og beste salgsapparat, og vi har vært totalleverandør i godterikategorien. Samarbeidet har skapt solide resultater. Siden vi startet samarbeidet i 1988 har verdiandelen innenfor tyggegummi økt fra 18 til 86 prosent, forteller Hauan Fladby.

– Nå skal vi bruke den nærmeste tiden til å se på hva dette betyr for Orkla Confectionery & Snacks Norge i detalj og hvordan vi best skal håndtere endringen. Samtidig skal vi være løsningsorienterte og se på hvilke nye muligheter som åpner seg når vi går ut av denne avtalen, sier hun.

Powered by Labrador CMS