KBS

Circle K er tildelt Nielsen Merkestyrkepris for 2017. Fra venstre Georg Ellingsen, Senior Client Executive i Nielsen, Johan Kraft-Johanssen, marketing manager i Circle K Norge, Kjetil Foyn, director marketing and communication i Circle K Norge og Christoffer Sundby, senior convenience director i Circle K Norge. Til høyre Cecilie Westh, Managing Director Nordics i Nielsen. (Foto: Circle K)

Merkestyrkeprisen til Circle K

Som første KBS-aktør er Circle K tildelt Nielsen Merkestyrkepris.

Publisert Sist oppdatert

- Med Merkestyrkeprisen ønsker Nielsen å hedre den aktøren som etter vår vurdering har hatt den mest imponerende prestasjonen i året som gikk, sier Georg Ellingsen i Nielsen i en pressemelding.

– Merkestyrkeprisen er unik i den forstand at vi ser på hvordan aktørene presterer i markedet basert på en rekke kriterier og dermed honorerer den aktøren som har den den beste utviklingen i markedet slik Nielsen vurderer det, fortsetter Ellingsen.

Kriteriene som legges til grunn for Nielsen Merkestyrkepris oppsummeres av Ellingsen på følgende måte:

– En merkevares styrke måles til syvende og sist på hvordan merket presterer i markedet. Det er denne prestasjonen som ligger til grunn når Nielsen vurderer kandidatene. Et vellykket merke må vise til vekst og ta andeler, og være med på å bygge verdi i sitt konkurransesegment. Det er i beslutningsøyeblikket at styrken til et merke blir realisert.

21 aktører ble innstilt til årets Merkestyrkepris. Alle disse kandidatene ble vurdert etter salg, utvikling i markedet og deres investeringer i media.

–Juryen vurderte de nominerte kandidatene nøye, og til slutt satt juryen igjen med fire finalister til årets pris. Hver og en har vist en imponerende prestasjon i året som har gått: Disse var Red Bull, Circle K, Skruf og Mills. Som alltid blir det vanskelig når vi skal vurdere finalekandidatene opp mot hverandre, fordi de operer innenfor ulike markedssegmenter, sier Ellingsen.

Juryen ble enig om å tildele Nielsen Merkestyrkepris for 2017 til Circle K. Juryens begrunnelse er som følger:

Circkle K hadde i løpet av 2016 den utfordrende oppgaven å omprofilere alle sine stasjoner fra kjente og kjære Statoil til «ukjente»

Circle K. Norske Servicehandelskjeder viser at Circle K har videreført den unike posisjonen som Statoil tidligere hadde, ved å være den bensinstasjonskjeden som Nordmenn flest foretrekker.

Circle K hadde i 2016 en vekst i omsetningen. Dette har imponert juryen så mye at Circle K kåres til årets vinner av Nielsen Merkestyrkepris.

Nielsen Merkestyrkepris er tidligere utdelt til Friele Kaffe (1995), Farris, (1996), Coca Cola (1997), Pizza Grandiosa (1998), Rema 1000 (1999), Ringnes øl (2000), Freia Melkesjokolade (2001) Extra fra Wrigley (2002), Laban fra Nidar (2003), Toro (2004), Pizza Grandiosa (igjen i 2005), Kiwi (2006), Pepsi Max (2007), Fjordland (2008), Ideal Wasa (2009), Rema 1000 (igjen i 2010), Q-meieriene (2011), Norvegia (2012) Delikat (2013) Coca Cola Zero (2014) Kiwi (igjen i 2015), Corona (2016). Om kriteriene for prisen: Utgangpunktet for Nielsens Merkestyrkepris er merkets verdi i et definert marked (Norge).

Verdien av et merke kalkuleres ut i fra fire hovedelementer:

 Markedets/produktområdets størrelse (kr og utvikling)

 Produktets/merkets markedsposisjon og utvikling i eget konkurransesegment.

 Langsiktighet i merkets utvikling.

 Medieinvesteringer for merkevaren

I tillegg ble finalistene vurdert av Nielsen kunder i form av en kundeudersøkelse hvor de kunne stemme frem sin favoritt. Summen av disse hovedelementene danner grunnlaget for prisen.

Powered by Labrador CMS