Nyheter

Daglig leder for HØR, Ingvill Størksen, og KrF-nestleder, Olaug Bollestad i vandrehallen etter trekning.

Nesten 40.000 har økt ølsalgskompetansen sin

Til nå har nesten 40.000 fullført spillet som trener butikkansatte i å sjekke legitimasjon.

Publisert Sist oppdatert
Det var den for tiden ellers sukkeravgiftsomstridte lederen i Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget, Olaug Bollestad (KrF), som fikk gleden av trekke de siste vinnerne av Ølsalgsspillets konkurranse.
Fortsatt selger altfor mange butikker alkohol til mindreårige. Ungdomsorganisasjonen Juvente gjør årlig undersøkelser i norske dagligvarebutikker, og tallene har lenge vært stabile: rundt én av tre butikker lar mindreårige kjøpe øl.
– Det er pinlig, og det er ikke godt nok. Å selge øl er et stort ansvar som vi ikke kan ta lett på, sier daglig leder for Handelens Ølsalgsråd (HØR), Ingvill Størksen, i en pressemelding.
Ølsalgsspillet, mobilappen som dagligvarekjedene har gått sammen om å lansere, skal trene butikkansatte til å sjekke legitimasjon i forskjellige situasjoner. Det trener også ansatte i forskjellige triks ungdom ofte bruker for å få kjøpt alkohol.
Mellom 16. oktober og 20. november, kunne alle som fullførte spillet vinne et par Bose hodetelefoner. Syv heldige vinnere ble trukket ut – de to siste altså av Olaug Bollestad. Trekningen ble gjort i vandrehallen på Stortinget.
– Det er veldig bra at bransjen selv tar ansvar for å stoppe at mindreårige får kjøpt øl. Vi vet at ungdom kan ta skade av alkoholbruk – det er en god grunn til at aldersgrensen er 18 år, sier Bollestad.
Hun er glad for å kunne være med å bidra til at butikkmedarbeidere blir mer bevisste på hvor viktig det er å sjekke legitimasjon.
– Jeg vil gratulere alle vinnerne! Dere gjør en flott jobb, og forvalter et viktig ansvar i samfunnet, avslutter hun.
Powered by Labrador CMS