Nyheter

Nordiske dagligvaretrender: Nett, økologi og spissing

Økt satsing på netthandel og større etterspørsel etter økologiske varer er to megatrender i samtlige nordiske markeder. Det hevder senioranalytiker Harriet Choen i tenketanken IGD.

Publisert Sist oppdatert

Reidar Molthe

Netthandel innenfor dagligvaresektoren er mindre utviklet i Norden enn i modne markeder i Europa, men vi kommer etter, skal man tro IGD. Norden ligger med andre ord i startgropen. Det kommer til å skje mye spennende på netthandelsfronten med dagligvarer de nærmeste to-tre årene, resonnerer senioranalytiker Harriet Choen.

Ica er ledende

I Sverige tilbyr mer enn 200 Ica-butikker online-tjenester, og trenden er klart økende. I 2016 var veksttakten smått formidable 35 prosent! Konkurrentene Axfood og Coop er ikke fullt så raske på nettet, men forberedelsene er igang. Axfood har nylig kjøpt Matse Holding, som leverer matvarer i storbyene, og vokser sterkt. I Finland rapporterte markedslederen, S-Gruppen, om en vekst i netthandelen på 45 prosent i 2016. I Danmark er trenden tilsvarende. «Alle» er i gang med å teste ut forskjellige konsepter. I Norge er det entreprenørene (kolonial.no og marked.no) som er lengst fremme med netthandel, men de store kjeden ligger ifølge IGDs analyser i startgropen, enten med direkte forsøk eller gjennom eierskap.
Norgesgruppen tester ulike modeller både i Meny og Spar, mens Rema foreløpig lar kolonial.no stå for utviklingen.

Spissere konsept

I hele Norden spisser kjedene sine konsepter for å treffe enda bedre. Ikke uten grunn står byene i fokus. I København har Dansk Supermarked investert betydelig i et byfokusert servicekonsept, Føtex food, som har imponert ekspertisen i IGD. Bredden i utvalget og konseptet i stort er usedvanlig bra, hevdes det.

I Finland og har Kesko introdusert et nytt Neste K-konsept som tar folk i farta på alvor. Menyen er kreert av den velkjente, finske kokken Pekka Terävä. Alle stasjoner skal være omprofilert i løpet av 2017. Konkurrenten S-Gruppen har lansert «Local ABC», som er spisset på lokale tilbud.

I Sverige ruller Coop ut «Lilla Coop», som skal gjøre handleopplevelsen «enda bedre». Generelt sett utvikler nesten samtlige kjeder gamle eller nye konsepter som er bedre tilpasset handlesituasjonen. Et godt eksempel på det er Reitans nye konsept Northland på Gardermoen, mener IGD.
På nettet er det mange tilbud på «tilpasset shopping». Coop i Sverige har for eksempel introdusert et konsept i samarbeide med Gastrofy, www.gastrofy.se, hvor man kjøper bestemte menyer. Dagens meny får man ferdig pakket og levert tilpasset antall personer som skal serveres.

Økologisk

Ifølge IGD har Danmark og Sverige den høyeste markedsandelen for økologisk mat i hele verden, med sine 9,9 og 8,7 prosent i henholdsvis Danmark og Sverige. Coop Danmark har en målsetning om at 50 prosent av matvaresalget skal være økologisk innen ti år. I dag ligger andelen på hele 31 prosent.

Coop er ikke alene. Samtlige konkurrenter følger opp med sterk satsing på egne handelsmerker, men man ser også at industrien kommer etter. Merkevareleverandørene har vært sent ute på økologiområdet, men kommer sterkere i hele Norden.
Ved siden av de etablerte gigantene vokser det frem en skog av mindre detaljister som satser på økologiske varer. For eksempel har Paradiset i Sverige en målsetning om 16 nye butikker de neste fem årene.

Powered by Labrador CMS