KBS

Circle K-stasjonen på Økern var første påmeldte til konkurransen NM i sunn fastfood. Her viser stasjonsdriver Einar Valbjørn Heisum og markedsdirektør Kjetil Foyn frem vegetarsalaten som skal tilbys i sommer.

Norgesmesterskapet i sunn fastfood 2017 er igang

Cirkle K på Økern i Oslo var de første som meldte seg på og dermed gikk startskuddet for Norgesmesterskapet 5 om dagen – sunn fastfood 2017, der.

Publisert Sist oppdatert

Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) har for 4. år på rad igangsatt konkurransen for alle spisesteder som serverer mat til folk på farten. De raske måltidene, de vi spiser på farten, er ofte er de som støtter minst opp under kostrådene.

Ernæringsfaglig rådgiver i OFG, Cathrine Øverås Frisvold, klippet snora da startskuddet for konkurransen gikk denne uken.

– Folk er mye på farten, spesielt i sommerperioden, og de må ha mat. De veifarende vil i sommer bli møtt med sunne alternativ når de stopper for en rast ved en kiosk eller bensinstasjon som deltar i konkurransen. Det er bare å se etter merket på døra og mer informasjon inne i lokalet. Hva de tilbyr blir da opp til det enkelt utsalgssted og deres kreativitet. Her er det bare å glede seg til at det blir lettere å velge sunt, sier Øverås Frisvold i en pressemelding .

«Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag» lyder det velkjente kostholdsrådet fra Helsedirektoratet.

– Det trenger ikke være vanskelig. Det handler om å fargelegge maten med frukt, bær og grønnsaker, sier prosjektleder Toril Gulbrandsen i Opplysningskontoret for frukt og grønt og inviterer alle som serverer raske måltidsløsninger til folk på farten til å delta i sommerens NM.

Les også mandagens sak om det nye mattilbudet til Circle K.

Dagligvarehandelen kniver om å ha det beste frukt- og grønt tilbudet fordi de vet at dette er et valgkriterium for mange kunder. Slik er det også i ferd med å bli i convenience-markedet. Per i dag spiser mindre enn 15 prosent av befolkningen den anbefalte mengden med grønnsaker hver dag. Målet med konkurransen er sette søkelyset på veimaten og oppfordre kioskeier og bensinstasjoner til å hjelpe kundene sine til å ta gode valg.

Powered by Labrador CMS