Nyheter

Norsk ungdom spiser mindre sjømat

Ifølge tall fra Norges Sjømatråd har sjømatkonsumet i aldersgruppen under 34 år falt med 40 prosent siden 2012, skriver Kyst.no.

Publisert Sist oppdatert

Ved å se på trenden over flere år bruker alle aldersgrupper mer og mer penger på sjømat. Unntaket gjelder aldersgruppen under 34 år, hvor konsumet har falt med 40 prosent siden 2012.

– Langsiktig volumnedgang har også vært spesielt synlig på bearbeidede produkter, slik som fiskepinner, fiskekaker og fiskepudding, da spesielt blant den yngre generasjonen, informerer Karin Pettersen i Norges Sjømatråd til kyst.no.

Det siste året har det også vært et kraftig konsumfall for fersk filet. Dette gjelder både laks og torsk, som har en negativ trend på respektive 25 og syv prosent. Samtidig er det disse produktene som har hatt størst prisøkning.

Basert på tall Sjømatrådet har tilgjengelig i dag, ser de at kjøttindustrien bruker om lag tre ganger så mye på markedsføring i Norge som sjømatindustrien.

– Unge konsumenter ønsker ikke spise sjømat på samme måte som tidligere. De tør å prøve nye spennende produkter, men ettersom en stor andel av dagligvarehandel er spontant, så sjømaten må være der, sier Pettersen til kyst.no.

Powered by Labrador CMS