Nyheter

Ny tjeneste gjør det lettere å sammenligne matpriser

Forbrukerrådet har utviklet en nettjeneste som sammenligner hva en handlekurv med de mest kjente merkevarene koster i de ulike norske dagligvarebutikkene.

Publisert Sist oppdatert
(NTB-Mats Rønning): Tjenesten «Sjekk dagligvarer» gjør det mulig å se totalprisen for en ferdig sammensatt handlekurv i de ulike butikkene. Prisene oppdateres hver torsdag med snittpriser for uka som har gått.

– Dagligvaremarkedet er et av få markeder hvor forbrukeren ikke har informasjon om prisene før de faktisk står ved hyllekanten. Det vil vi gjøre noe med, sier direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland.

I tillegg lanseres en egen app – «Peiling» – som nettopp skal gi forbrukerne bedre peiling på hva maten de spiser faktisk inneholder.

Bransjen er kritisk

– Etter det vi har sett kommer nå en tjeneste med en handlekurv der man ikke vet innholdet og med forrige ukes priser. Eksempler vi har sett viser heller ikke kampanjepriser som er de prisene varene virkelig ble solgt for den uken, sier Coops kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis til Dagens Næringsliv.

Remas kommunikasjonsdirektør Mette Fossum er usikker på om tjenesten er til hjelp for kunden.

– Spørsmålet er om dette gir åpenhet om pris. Intensjonen var å gi priser i sanntid slik at man vet hva melken koster i dag, ikke for en uke siden, påpeker hun.

Norgesgruppen har også innvendinger.

– Det vi har etterlyst, er at tjenesten ikke bare beskriver priser, men også kvalitet. Der har Forbrukerrådet en jobb å gjøre, mener gruppens næringspolitiske direktør Bård Gultvedt.

95 prosent

Standardkurven inneholder 50 til 200 av de 500 til 2.000 mest solgte dagligvarene i Norge. Rabatter og bonuser er ikke tatt hensyn til. Varer i løsvekt eller ferskvarer er heller ikke tatt med.

Alle de store matkjedene inngår i tjenesten som dekker 95 prosent av det norske dagligvaremarkedet.

– Det omsettes årlig dagligvarer for over 150 milliarder kroner i Norge, og det hentes ut milliardoverskudd. Ved å gi mer kunnskap, ønsker vi å øke både forbrukermakten og konkurransen, sier Flesland.

Kvalitet

Tjenesten er utviklet på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet.

– Målet med tjenesten er at forbrukeren skal få tilstrekkelig med informasjon til å kunne ta bevisste valg når de handler dagligvarer, og finne den butikken som har det de trenger til en billigst mulig penge, sier statsråd Solveig Horne (Frp).

Sammen med appen «Peiling», skal «Sjekk dagligvarer» gjøre det mulig å sammenligne pris og kvalitet før butikkturen.

– Det er mange som tenker kvalitet, sunnhet og lignende når de handler. Det har vi gjort enklere for dem med appen «Peiling» som viser innhold, allergener og merkeordninger for norske dagligvarer, sier Flesland.

Appen gjør det mulig å søke opp eller skanne strekkoden på en vare og få beskjed om hva den inneholder. Forbrukeren kan selv krysse av for hvilke næringsstoffer som skal vises øverst i innholdsdeklarasjonen.

Appen er gratis og reklamefri.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS