Nyheter

Enklere i ølavdelingene: – Spesialølet inndeles fra mørkt til lyst, ikke etter produsent. Det er mer kundevennlig, mener kjededirektør Knut Wellerop i Obs.

Obs jakter på økte andeler

Obs har lagt hodet i bløt og funnet ut hvordan kjeden skal fremstå frem mot 2020. Fornyede varehus skal sørge for at den vokser mer enn markedet.

Publisert Sist oppdatert
– Obs skal fremstå som mer inspirerende og moderne, erklærer kjededirektør Knut Wellerop. Kampanjer og storhandel har vært noen av kjedens viktigste våpen i kampen om kundene. Etter hvert skal Wellerop lede en kjede der ikke bare kampanjene, men også butikkene i seg selv tiltrekker kunder.
– Med det skal vi oppnå en vekst som er større enn markedsveksten, legger han til.
Kjeden skal ruste opp alle de 30 hypermarkedene. Prosessen startet med butikken i Harstad i fjor sommer, og har fortsatt med oppgraderingen av varehusene i Steinkjer og Bodø i mars. Fremover skal ett til to varehus rustes opp i måneden slik at man kan runde av neste sommer.
Mer for ølhunder
I snitt har hypermarkedene et salgsareal på 5000 kvadratmeter. Inndelingen av disse blir helt ny. I tillegg styrkes en rekke dagligvaregrupper både i bredde og dybde.
– Vi forsterker ferskvareopplevelsen betydelig og drar til når det gjelder frukt og grønt, fisk samt brød og bake-off, fremholder kjededirektøren. Obs tar også grep når det gjelder øl. Øldrikkere kan glede seg over et utvalg på 250 varianter med mer spesialøl enn før.
– Dessuten gjør vi det enklere å finne frem i ølhyllene. Spesialølet inndeles fra mørkt til lyst, ikke etter produsent. Det er mer kundevennlig.
Fornyelse gir vekst
I de opprustede varehusene organiseres produktene i tråd med kundenes tenkemåte. Der det er naturlig, samles produkter knyttet til samme aktivitet.
– Ved maten finner man også utstyret til å lage den, produkter både med og uten strøm, sier Knut Wellerop.
Prinsippet er anvendt også i hygieneavdelingen. Ved barberskummet og høvlene finner man for eksempel barbermaskinene. Mer iøynefallende skilting der produktene fremkommer tydeligere enn før, skal også gjøre det lettere for kundene.
I de opprustede butikkene har de satt flere tydelige spor. Omsetningen i de fornyede avdelingene har steget med opptil 40 prosent. Like etter en fornyelse kommer ofte en vekst som avtar etter hvert. I de opprustede Obs’ene har imidlertid spesialøl, brød og fisk klart å bevare omsetningsveksten, og bidrar til å øke den totale dagligvareveksten.
– Ombyggingen har bidratt til dette. Ved å rive vegger har vi fått en bedre kundeflyt i hele butikken, fremhever Wellerop.
Starten av 2017 har vært oppmuntrende for Obs. I februar slo kjeden til med en dagligvarevekst på 8,4 prosent for sammenlignbare butikker sammenlignet med februar i fjor. I januar og februar var den samlede veksten for dagligvarene på 4,9 prosent.
Les hele saken i denne ukens papirutgave av Dagligvarehandelen
Powered by Labrador CMS