Nyheter

I tillegg til økt salg av bacon og pølser, kan Nortura-sjef Arne Kristian Kolberg (t.h.) glede seg over 30 prosent økning i salg av lammeprodukter i 1. tertial 2017. Her holder han frem et fenalår under sauesanking med blant annet landbruksminister Jon Georg Dale i fjor høst.

Økning for pølser og bacon Nortura

Nortura oppnådde godt salg og økning i markedsandelene for pølser og bacon i første tertial. Gilde og Priors samlede andeler i dagligvarehandelen er på samme nivå som i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Kjøttsamvirket konkluderer i en pressemelding med at de samlet sett har en stabil resultatutvikling i 1. tertial, drevet av god resultatvekst for datterselskap og økt salg av pølser og bacon. Ekstraordinære tiltak for å redusere overskuddet av lammekjøtt har gitt salgsvekst for lam på ca. 30 prosent mot fjoråret. Samtidig faller salget i viktige kategorier som pålegg og ferdigmat og gir, i kombinasjon med økte kostnader i driften, en negativ resultatutvikling i morselskapet. Omsetningen i storkjøkkenmarkedet er også svakere enn fjoråret, men det er tegn til bedring fra og med april.

– Jeg opplever at vi jobber godt sammen med handelen, og er glad for økningen i viktige kategorier og ikke minst en svært god utvikling i salget av lam, sier Arne Kristian Kolberg, konsernsjef i Nortura, i pressemeldingen.

Dagligvaremarkedet preges fortsatt av kjedenes satsning på egne merkevarer, men markedsandelen for dette segmentet har, etter flere år med vekst, hatt uendret andel på 38,3 prosent fra samme periode i 2016. Nortura sine merkevarer viser en liten vekst på 0,3 prosentpoeng etter flere år med nedgang.

– Vi har i mange år sett en negativ utvikling for andelen til våre merkevarer. At noen viktige kategorier tar markedsandeler og totalandelen opprettholdes er gledelig, sier Kolberg.

Norturas inntekter i 1. tertial ble i overkant av 7 milliarder kroner, mens bruttomarginen endte på 29,5 prosent. Driftsinntektene økte med 7 prosent i tertialet, men skyldes i vesentlig grad overgang til endret lengde for regnskapsperioder. Driftsresultatet før avskrivninger (EBITDA) i 1. tertial 2017 ble 196 millioner kroner. EBITDA-marginen for tertialet ble 2,8 prosent, 0,1 prosent lavere enn i 1. tertial 2016.

Driftsresultatet (EBIT) i 1.tertial 2017 ble 6 millioner kroner, en økning på 4 millioner kroner. Overgangen fra regnskapsavslutning på ukenivå til avslutning på kalenderdato medfører at regnskapsperioden for 1. tertial 2017 er 5 arbeidsdager lenger enn 1. tertial 2016.

Resultatet før skatt viser et underskudd på 19 millioner kroner i 1. tertial, 21 millioner kroner bedre enn i 2016. På grunn av sesongmessige variasjoner i etterspørsel og produksjon, er første tertial vanligvis betydelig svakere enn andre og tredje.

Powered by Labrador CMS