Nyheter

Sigmund Festøy, Plot.

Økt interesse for dagligvarer på nett

Andelen nordmenn som gjør sine dagligvareinnkjøp på nett vokser raskt, og er nær doblet fra 2015 til 2016.

Publisert Sist oppdatert

Mens de store matvarekjedene kjemper intenst seg imellom om å lokke kunder inn i butikkene sine, viser Plots ”Mat på nett-barometer 2017” at 38 prosent av de som i fjor handlet matvarer på nett vil gjøre det enda oftere i år. Andelen nordmenn som gjør sine dagligvareinnkjøp på nett vokser raskt, og er nær doblet fra 2015 til 2016.

Den tradisjonelle dagligvarebransjens knallharde kamp om markedsandeler og kundenes gunst er igjen aktualisert gjennom Rema 1000s «Æ»-satsning og «bestevenn»-strategi. Meningsmålingsinstituttet YouGov har på oppdrag fra konsulentselskapet Plot AS utarbeidet et landsrepresentativt Mat på nett-barometer basert på svar fra 1005 respondenter. Den viser at dagligvaren for alvor må håndtere lekkasjen av kunder som bytter butikk med netthandel.

– Antallet som handlet mat på nett nær doblet seg fra 4 prosent i 2015 til 7 prosent i 2016. Mat på nett inkluderer både matkasser og fullsortiments nettbutikker med dagligvarer. Videre sier hver 5. person (19 prosent) av de som idag ikke handler på nett at de ønsker å gjøre det. Et av hovedfunnene i Mat på nett-barometeret er at dagligvarekjedene i 2017 vil miste enda flere kunder fra sitt viktigste kundesegment; småbarnsfamiliene. 38 prosent av småbarnsfamilier som i dag handler på nett vil handle oftere på nett i 2017. 47 prosent sier de vil handle like ofte på nett i år som i fjor, sier daglig leder Sigmund Festøy i Plot i en pressemelding.

Festøy mener den digitale revolusjonen for alvor vil hamre på dagligvareaktørenes dør i 2017. Han mener funnene viser at det nå flyttes volum fra fysiske butikker til nettet, og at omsatt volum i butikkene for første gang går tilbake. Bredt vareutvalg, store tidsbesparelser ved å få varene kjørt helt hjem, lave tilkjøringskostnader og færre impulskjøp gjør at stadig flere forbrukere endre sine innkjøpsrutiner.

– Spesielt interessant blir det når vi ser på dagligvareaktørenes gullkunder. 1,3 millioner nordmenn i aldersgruppen 30-49 år har ansvar for innkjøp av mat til seg selv i tillegg til 1 million hjemmeboende barn mellom 0-17 år. Denne gruppen utgjør altså 1/3 av alle voksne, men gjør betydelige volum- og basisinnkjøp for nær ½ av Norges befolkning. 15% av i denne gruppen vil ifølge Mat på nett-barometeret kjøpe enda mer dagligvarer på nett i år.

Den aktøren som i særlig grad demonstrerer trenden, og som har kapret mange kunder fra de fysiske butikkene og endret deres innkjøpsvaner, er Kolonial.no. Fra 2015 til 2016 nær seksdoblet selskapet sin omsetning fra 75 til 425 millioner kroner.

– Vi vokste raskt i fjor, som dessuten var det første året vi markedsførte oss skikkelig, sier daglig leder Karl Munthe-Kaas. Nå realiserer vi nye storskalafordeler, som gjør at priser går ned og utvalget øker. Det håper vi vil tiltrekke flere kunder i tillegg til at de som allerede er kunder handler oftere og mer, sier han.

Den faktiske omsetningen hos tilbyderne på nett (både matkasser og nettbutikker) i 2016 var på ca 1.5 milliarder kroner. På tross av formidabel vekst, er dette en brøkdel av hva som kan forventes basert på interessen og intensjonene hos forbrukerne.

– Dette viser tydelig at forbrukernes preferanser og handlevaner er i endring. Det er en stor latent etterspørsel etter dagligvarer på nett og grunnlag for fortsatt vekst, sier Festøy.

Powered by Labrador CMS