Nyheter
Ølglade nordmenn
Nordmenn kjøpte øl i butikken for over 11 milliarder kroner i 2016. En økning på nesten 7 prosent.
Det kommer frem i den årlige markedsrapporten fra analyseselskapet Nielsen, om salg, trender og prisutvikling i dagligvarehandelen.
– Økningen i salget kan være en indikator på en økende ølkultur i Norge. Vi får stadig flere mikrobryggerier her til lands, samtidig som vi er blitt mer nysgjerrige og ønsker å prøve nye ølvarianter, sier Birgitte Hem Reuter i Nielsen i en pressemelding.
Ellers har vegetartrenden vært økende i Norge, og dette kommer også frem i rapporten. I oversikten over produkter med høyest økning siden i fjor, kommer kategorien dypfryst kjøtterstatning. I denne kategorien er økningen på hele 53 prosent.
Av de produktene som faller mest er, ikke uventet; kontantkort til mobiltelefoner (-23%) og magasiner (-14%).
– Billigere mobilabonnementer og våre nye medievaner har hatt påvirkning på produkter mange kanskje anser som «gammeldagse» i dag, sier Birgitte Hem Reuter.
De mest solgte produktgruppene i norske butikker i 2016:
1. Øl + 6,8%
2. Grønnsaker + 0,5%
3. Ost + 3,3%
4. Kullsyreholdig drikke +3,4%
5. Frukt og bær -2%
Produktgrupper med størst vekst i 2016:
1. Frossen vegetarisk mat 53%
2. Rottegift/insektsfjerner 36%
3. Frossendessert 30%
4. Kornprodukter 23%
5. Dypfryst middagstilbehør 19%