Nyheter

De Q-ansatte jubler over rekordomsetning for 2016.

Omsetningsrekord i Q-Meieriene

Q-Meierienes omsetning økte med 75 millioner kroner fra 2015 til 2016 og landet dermed på 1,385 milliarder kroner. Det er en vekst på 6 prosent.

Publisert Sist oppdatert

– Mesteparten av omsetningsøkningen stammer nok en gang fra innovasjoner, sier Q-sjef Bent Myrdahl i en pressemelding. Myrdahl har tidligere uttalt at det å lykkes med en innovasjon innebærer å endre forbrukernes vaner. Noe han tror er like vanskelig som å vinne gull i de olympiske leker.

– Vi vant ikke olympisk gull, men vi vant noe som er nesten like stort sier markedsdirektør i Q, Kristine Aasheim. For andre gang mottok nemlig Q-Meieriene dagligvarebransjens innovasjonspris.

– 2016 har virkelig vært yoghurtens år i Q, sier Aasheim. Nye smaksvarianter for poseyoghurt, fortsatt sukkerkamp med flere millioner tonn spart sukker, laktosereduksjon av flere produkter, relansering av Skyr og lansering av Gresk yoghurt fra Jæren var en del av Qs initiativ i 2016, forteller hun.

En salgsøkning for yoghurt på 55 millioner kroner eller 29% kaller Q-sjefen for «brukbart».

– Markedsandelen i verdi har økt fra 10,7% til 14,4%. Da er vi cirka halvveis til målet, og det er noe å bygge videre på, sier han.

I tillegg til fremgang for yoghurt ser innovasjonen Drømmelett ut til å vinne forbrukerens gane. Nyvinningen som er et rømmeprodukt med kun 5% fett har sammen med Q lettrømme gitt en omsetningsøkning på 11%.

Selv om 2016 går inn i historiebøkene som et rekordår for Q, er Myrdahl likevel ikke helt fornøyd.

– Beklageligvis har vi på grunn av svekkede rammevilkår mistet konkurransekraft for melk, og for første gang har vi hatt tilbakegang for Qmelk, sier Myrdahl. Minus 1% i markedsandel, eller -5% i volum, er tall Q-sjefen liker dårlig.

– Her er det bare å brette opp ermene og slå tilbake. Konkurranse liker vi, men å tape liker vi ikke, spesielt ikke når vi ikke får starte på samme startstrek, understreker Myrdahl.

Må være best når det gjelder

- 1/3 av forbrukerne har fortalt at de foretrekker Q, og da er det naturlig at vi kjemper oss til 1/3 markedsandel der hvor vi konkurrerer, sier Myrdahl. Ifølge Q-sjefen er åpen innovasjon med involvering av forbrukerne er Qs måte å sikre fortsatt vekst.

I tillegg er Myrdahl bestemt på at Q-Meieriene må anstrenge seg mer for å være best på den siste 10 meteren, som Q-sjefen kaller butikkhylla for.

Det hjelper nemlig lite å ha de beste produktene om ikke Q er tilstede under selve finalen; når forbrukeren er i butikken og fyller handlekurven, hevder Myrdahl.

– Den jobben klarer vi ikke fullgodt uten daglig hjelp fra butikkpersonalet. Det er bare takke alle som hver dag sørger for at Q-produktene er på plass i butikkhyllene, avslutter Myrdahl.

Powered by Labrador CMS