Nyheter

Q-sjef Bent Myrdahl med Oskar, Matilde og Mette Nygård Havre, som mottok Q-prisen for å ha påvirket Q til å ta kampen mot matsvinn.

Q intensiverer kampen mot matsvinn

Q-Meieriene bruker sommeren til å fortsette kampen mot matsvinn. Torsdag inviterer de til et «se-lukt-smak» kurs på Oslo S.

Publisert Sist oppdatert

Kurset er utviklet i samarbeid med Matvett og vil også bli å finne på melkekartongene fra Q-Meieriene. Det settes opp en gigant-melkekartong på Oslo S for å gjøre folk oppmerksom på det meieriet allerede har begynt å merke sine kartonger med: at melken ikke er dårlig etter «best før»-dato.

Kurset og kampanjen sparles i gang på Jernbanetorget ved Oslo S i morgen kl. 1230.

Med ny datomerking, info om matsvinn på melkekartongene og et ferskt samarbeid med Matvett og Matsentralen i Oslo, ønsker Q-Meieriene å for alvor ta opp kampen mot matsvinn.

– Q kjører på i kampen mot matsvinnet. Tallene er ekstreme, sier Q-sjefen Bent Myrdahl og viser til rapporter og undersøkelser fra Matvett som blant annet viser at vi bare i Norge hvert år kaster 355.000 tonn mat til en verdi av minimum 20 milliarder kroner.

Utenfor Oslo S kommer Myrdahl & Co. til å benytte byrommet til å informere om hva man kan gjøre for å bekjempe matsvinn. Med seg torsdag 22. juni har han Anne Marie Schrøder fra Matvett og Mette Nygård Havre som driver Facebooksiden Spis opp maten.

I begynnelsen av juni fikk sistnevnte tildelt Q-prisen for å ha påvirket Q-sjefen til å endre datomerkingen på melkekartongene. Nå står det som kjent «best før, men ikke dårlig etter» på dem. Dette følger Q opp med en sommerkartong med melkevettregler fra Matvett, som skal påvirke folk til å se bort fra datoen og heller se, lukte og smake for å avgjøre om melken er drikkelig eller ikke. Er den ikke drikkelig, får man også vite hvordan man for eksempel kan benytte melken i matlagingen.

Mette Nygård Havre synes det er fint å være med Q-Meieriene på arrangementet i Oslo der matsvinn står på agendaen.

– Det er strålende at de i samarbeid med Matvett bruker flatene på sommerkartongen til å gi kundene gode tips til restemat. Dette bør andre produsenter følge etter, sier den engasjerte matsvinnforkjemperen.

– Vi som næring har et stort ansvar å ta. Både i produksjonen og i å tilby smartere løsninger for forbrukerne. Mange oppgir at de kaster melk, yoghurt og rømme hver eneste uke, så vi kan definitivt bli flinkere til å lære vekk den kunnskapen vi har om produktene, sier Bent Myrdahl.

Matsvinnet er redusert med 12 prosent de siste årene. Q-sjefen ønsker å bidra til en enda større nedgang i årene som kommer.

Powered by Labrador CMS