Nyheter

Tine ønsker godt kjøpmannstilbud i distrikts-Norge, forsikrer de i en pressemelding. (Foto: Tine/Bo Mathisen)

Reagerer på nytt Tine-gebyr

Tine innførte fra 1. februar et gebyr på ordrer som er lavere enn 1500 kroner, noe som har fått mange kjøpmenn til å reagere.

Publisert Sist oppdatert

Gebyret ble innført på grunn av dårlig lønnsomhet på små leveranser. Bondebladet skrev i går om små distriktsbutikker som føler at Tine-gebyret presser dem over til konkurrenten Q.

I en pressemelding forklarer Tine at de vil bidra til at dagligvarekundene sparer gebyr ved å få de til å bestille mer planlagt og sjeldnere. De går altså ut og forteller kundene hvordan de kan unngå gebyret som de selv nylig har innført. Tine kontakter nå alle berørte kjøpmenn for å bistå i panleggingsarbeidet. I pressemeldingen gir de følgene regneeksempel:

Dersom en kunde bestiller varer for 1100 kroner tre ganger i uka gir dette 300 kroner i gebyr. Gjennom å gå over til to ukentlige leveringer blir det to bestillinger som hver er på 1650 kroner. Dette gir ikke gebyr.

Tine slår fast at de ønsker et godt kjøpmannstilbud i distrikts-Norge og at de forstår at denne saken har engasjert mange. Frem til februar i år var det fri levering for ordre over minsteordren på 200 kroner til dagligvarekunder.

Powered by Labrador CMS