Nyheter

Svak svensk dagligvarevekst

Veksten i det svenske dagligvaremarkedet var på 2,3 prosent i fjor. Korrigert for prisjusteringer økte salgsvolumet med 1,1 prosent, skriver Fri Köpenskap.

Publisert Sist oppdatert

Handlens Utredningsinstitut HUI spår en sterkare vekst i 2017, og tror att dagligvarehandelens omsetning øker med med 3 prosent i år. Prognosen er basert på at befolkningen vokser samt fortsatte priøkninger på dagligvarer, skriver Fri Köpenskap.

Den totale omsetningen i svensk dagligvarehandel var på 325 milliarder kroner i fjor, en økning på 163 millioner kroner.

– 2016 ble et svakere år for dagligvarehandelen både når det gjelder salgsutvikling og antall ansatte. Lav inflasjon er én forklaring, en annen kan være konkurransen fra restaurantbransjen, sier adm. dir. Karin Brynell i foreningen Svensk Dagligvaruhandel.

Salget av dagligvarer på nett økte med 23 prosent i 2016, og står i dag for cirka 2 prosent av dagligvarehandelens omsetning.

I rapporten Multichannel consumer, som gis ut av DLF og Movement Consulting, har dagligvarehandelen en kanalandel på rundt 58 prosent, som forventes å synke til cirka 56 prosent i 2020. Det er i første rekke restaurantene som tar andeler på dagligvarehandelens bekostning. Befolkningsveksten skjer først og fremst ved innvandring, og deres handlevaner kan endre dagens dagligvarelandskap, heter det i rapporten.

Powered by Labrador CMS