Nyheter

Fremtidens måltider: Hvor får fremtidens kunder middagsmaten sin? Kjøper de den på butikken, i kantina eller på bensinstasjonen? Leverandørene må tenke utenfor boksen og våge å være litt gærne om de skal henge med i svingene.

– Teknologi blir avgjørende

Markedsrådgiver Tom Aulie i Spirit Gruppen mener leverandørene må være ekstremt kreative for å lykkes i fremtidens dagligvarehandel.

Publisert Sist oppdatert

Endringene i norsk dagligvarehandel vil bare komme oftere og bli større i årene som kommer. Det var bakgrunnen for at Spirit Gruppen, Manpower Group Solution og Dagligvarehandelen inviterte leverandør til seminaret «Venneløs i dagligvarebransjen» sist uke.

Et 60-talls tilhørere fikk høre om og diskutere ulike scenarier for dagligvareaktørene og leverandørene, organisering, roller og fremtidige kompetansebehov.

Det blir større regionale og lokale forskjeller, vi kan kjøpe måltider og dagligvarer fra mange flere steder enn bare dagligvarebutikken, kjedene styrker satsingen på egen industri og egne merkevarer.

– Jeg har ikke fasiten, men det vil skje veldig mye fremover. Det aller viktigste blir det digitale skiftet og endringer innen teknologi og lojalitetssystemer. Det vil gå fort, og dette er bare starten, undetstreker Aulie.

Han mener det er helt feil å stemple Remas nye strategi for mislykket, og at Æ-appen byr på uendelig mange flere muligheter enn det vi har sett til nå. Aulie har ingen tro på at Rema vil forsvinne – eller at nye dagligvarekjeder kommer inn.

– Det kommer ikke til å bli flere dagligvarekjeder enn tre. Det er ikke mulig for flere å tjene penger. Se på KBS også. Med integrasjonen mellom Esso og Deli de Luca vil det bli tre bensinstasjoner igjen også. Tallet er «3», det har vi også sett innen elektrobransjen, optikk og flere andre bransjer, sier Aulie.

Storhusholdningsbransjen er ett av mange eksempler på aktører som trolig vil kannibalisere fra dagligvarebransjen.

– Ekstremvarianten er at man tar morgenkaffen og spiser frokost med kollegaer i kantina før jobb, spiser lunsjen der, og i tillegg kjøper med en liten pose hjem med ferdig middagsmat. Da blir det ikke mye igjen til dagligvaren. Vi er nødt til å tenke ut av boksen, slår han fast og gjentar at mye vil handle om teknologi.

– Det å være annerledes og tilpasse seg, handler for leverandørene bare om å ligge i forkant.

Denne saken står også på trykk i dagens papiravis!

Powered by Labrador CMS