Nyheter
Tine og Q på bærekrafttoppen
Norske forbrukere mener at Tine er Norges mest bærekraftige merkevare. Hakk i hæl følger Q-Meieriene.
Tine gikk til topps da norske forbrukere for femte år på rad kåret Norges mest bærekraftige varemerke. Sustainable Brand Index er Skandinavias største forbrukerundersøkelse om bærekraftige merkevarer. 32 000 respondenter har rangert 750 nordiske merkevarer.
– Vi gir all honnør til Tine som ble kåret som best, men er stolte av at vi også på dette feltet klarer å utfordre. Jeg synes det var utrolig inspirerende at vi klarte å kjempe oss opp fra en 19. plass i fjor til en pallplass i år, sier Q-sjef Bent Myrdahl til Dagligvarehandelen.
– Hele 5.000 forbrukere har deltatt i undersøkelsen i Norge og det er gøy at mange heiet på Q, sier Myrdahl.
Han tror det er meieriets engasjement for å redusere matsvinn som har løftet selskapet opp på pallen.
– For Q-folket er dette en vitamininnsprøytning som gir ekstra motivasjon til å bli et enda mer bærekraftig meieri. Men helt klart, tipp,topp, tommel opp, for Tine som ble kåret som mest bærekraftig i landet, sier Q-sjefen.
Undersøkelsen viser at det forbrukerne setter mest pris på ved Tine er kortreiste, norske meieriprodukter. Siden 2012 har Tine-melken forbrukeren finner i butikken kommet fra en gård i samme region. Miljøvennlig emballasje og større utvalg av økologiske produkter trekkes også frem som viktige faktorer til at Tine vinner årets kåring.
– Det er veldig hyggelig og motiverende å få denne tilliten fra forbrukerne. Samtidig bidrar denne prisen til å sette bærekraftig matproduksjon enda høyere på dagsorden for oss. Derfor er jeg glad at forbrukerne mener vi scorer like godt på miljø som på sosiale dimensjoner, sier konsernsjef i Hanne Refsholt i Tine i en pressemelding.
De senere årene har meieriet innført miljøtiltak som skal redusere selskapets klimagassutslipp betydelig. Målet er at konsernets totale klimagassutslipp ved utgangen av 2020 skal være cirka 65 prosent lavere enn i 2007. Tine har derfor satt seg som langsiktig ambisjon at virksomheten skal bli klimanøytral.
– I Tine kjøres det mye, vi står faktisk for over 1 prosent av yrkestrafikken i landet vårt. Derfor engasjerer vi oss også sterkt i kampen for fossilfritt drivstoff, sier Refsholt.