Nyheter

Trenger flere gode ambassadører

YouGov BrandIndex har kartlagt Norges mest anbefalte merkevarer i 2017. Ingen dagligvareaktører er inne på topp 10-listen.

Publisert Sist oppdatert

YouGov BrandIndex har sett nærmere på hvilke virksomheter og merkevarer som er gode på å skape ambassadører, altså tilfredse kunder som vil anbefale disse videre til venner og bekjente.

Dagligvarebransjen glimrer med sitt fravær på topp 10-listen, der Toyota tar førsteplassen fra Skandiabanken og er nå Norges mest anbefalte selskap med en Brand advocacy-score på 65,6. Skandiabanken må nøye seg med andreplassen med en score på 63,5.

På tredjeplassen finnes Vipps med en score på 60,7 tett fulgt av to dekkprodusenter, Continental og Nokian.

Derimot er det positive tendenser for enkelte av dagligvareaktørene. Både Nidar og Spar er inne på topp 10-listen over selskaper med størst fremgang fra forreige måling.

BrandIndex er en daglig måling av nordmenns oppfatning av mer enn 240 merkevarer. Hver dag intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres holdninger til forskjellige merkevarer.

Brand advocacy-scoren finnes ved å spørre befolkningen, hvilke av de følgende selskaper/merkevarer ville du ANBEFALE til en venn eller kollega og hvilke ville du be venner, familie eller kolleger om å UNNGÅ. NetScoren regnes ut fra positiv svar minus negativ svar.

Powered by Labrador CMS