Nyheter

Ute av dagligvare, satser på kafé

Etter å ha blitt vraket av dagligvarekjedene to ganger, satser bakeriaktør Gjermund Østby på en uavhengig kafékjede, skriver DN.

Publisert Sist oppdatert

– Det er en høyrisikosport å være leverandør til dagligvarekjedene, sier Gjermund Østby til DN.

Østby eide 50 prosent av French Bakery, som i 2011 hadde en omsetning på 300 millioner kroner. Men så kjøpte Norgesgruppen bakeriselskapet Bakers av Orkla, og sa opp avtalen med French Bakery.

Selskapet klarte å demme opp for en del av inntektsbortfallet hos den andre dagligvarekunden sin, Ica. Så ble Ica kjøpt av Coop, som heller ville satse på sine egne Goman-bakerier. Saken endte i retten, der Coop og Østby til slutt inngikk «et greit forlik».

Nå har Gjermund Østby tilsynelatende fått nok av dagligvarebransjen, og i stedet startet den uavhengige bakeri- og kafékjeden Kanel Steinovnsbakeri.

– Det er mulig det offentlige må iverksette reguleringer, men det er kundene som i siste ende er sjefen. Det er forbrukerne som velger hvilke butikker de handler i og kan prioritere hvilke kjeder de foretrekker. Selv kjenner vi oss godt igjen i den situasjonen enkelte leverandører opplever. Og den situasjonen blir tøffere, sier Østby til DN.

Powered by Labrador CMS