Nyheter
Vekst i de minste butikkene
De aller minste svenske dagligvarebutikkene hadde vokste mer enn markedet i årets tredje kvartal.
Såkalte «Minilivs»-butikker, bittesmå dagligvarebutikker, er vanlig i urvbane strøk i Sverige. Butikkene er gjerne mindre enn en norsk brustadbu, snarere på størrelse med en norsk gennomsnittskiosk.
Selv om utvalget består av dagligvarer, sorterer butikkene under concenience-bransjen når bransjetallene legges frem.
Ifølge siste Servicehandelsindex fra bransjeforeningen Convenience Stores Sweden, var det disse utsalgsstedene som hadde desidert best utvikling i årets tredje kvartal, i et marked det ellers er lite fart i.
– Minilivs går mot strømmen med en salgsvekst på 4 prosent, etterfulgt av fastfood med 2,3 prosent og spill og tobak på 0,5 prosent, sier adm. direktør Bengt Hedlund i Convenience Stores Sweden i en kommentar til tallene.