Nyheter

Veltrent personale øker handlelysten

Mange psykologiske faktorer påvirker oss til å kjøpe varer. Spreke, muskuløse butikkansatte får menn til å kjøpe dyrere produkter, skriver Forskning.no.

Publisert Sist oppdatert

Psykolog Tobias Otterbring ved Karlstad Universitet i Sverige har funnet ut at særlig menn påvirkes til å bruke mer penger i butikken, når selvbildet deres blir utfordret.

Menn kjøper nesten dobbelt så dyre statusprodukter som kvinner, dersom en muskuløs, mannlig butikkansatt er i nærheten, skriver forskning.no, som siterer sitt svenske sørstenettsted forskning.se.

Totalt bruker de over dobbelt så mye penger som kvinnelige forbrukere i nærvær av en veltrent, mannlig ansatt. Kontrollgruppen som i stedet møtte en mindre veltrent, mannlig ekspeditør, brukte mindre penger på statusprodukter.

– Menn som ser andre muskuløse menn blir mer utsatt for å kjøpe produkter som signaliserer status gjennom pris eller størrelse, ettersom de oppfatter den atletiske mannen som en trussel mot deres egen status, sier Otterbring til forskning.se.

Avhandlingen viser også at dersom forbrukerne blir eksponert for ansiktsbilder av attraktive mennesker av det andre kjønn i butikkmiljøet„ fører det til at særlig menn kompenserer ved å bli mer nytelsesorientert i matveien. Da ender de oftere opp med å kjøpe en sjokoladekake heller enn en fruktsalat.

Dette gjaldt spesielt menn som ikke følte de hadde særlig makt eller følte seg underlegne fysisk.

Powered by Labrador CMS