Nyheter

Gulrot er fortsatt vinneren i den økologiske grønnsakdisken.

Vi vil ha enda mer økologisk mat

Både produksjonen og salget av økologisk mat øker – og det gjør etterspørselen også, forteller Landbruksdirektoratet.

Publisert Sist oppdatert

Landbruksdirektoratets rapport om produksjon og omsetning av økologiske landbruksvarer viser at etterspørselen etter økologiske matvarer fortsetter å øke jevnt. Økologisk mat hadde en omsetningsøkning i dagligvarehandelen på 14 prosent i verdi i første halvår, og er nå oppe i 1,3 mrd. kroner.

Halvårsrapporten fra Landbruksdirektoratet omfatter utviklingen i avlingssesongen 2016–2017 for økologisk korn og kraftfôr og for økologisk potet, grønnsaker og frukt. I tillegg presenteres omsetningen i dagligvarehandelen i første halvår i år.

Produksjonen av de fleste grønnsaker økte, men andelen økologisk av total produksjon ligger stort sett under tre prosent. For eksempel er mindre enn en prosent av de norske tomatene økologiske. Derimot er 34 prosent av rapidsalaten økologisk. Variasjonene er store.

Produksjonen av korn, erter og oljefrø økte med 22 prosent sammenliknet med året før. Økningen var spesielt stor for mathvete, hvor avlingen var spesielt lav året før. Til tross for stor norsk produksjon bidro økt etterspørsel til at importen av de samme varene holdt seg høy. Nord-Trøndelag og Østfold var fylkene med størst økologisk kornproduksjon.

Gulrot er fortsatt vinneren i den økologiske grønnsakdisken, selv om salget gikk tilbake fra året før. Salgsøkningen for økologiske grønnsaker var på over ni prosent fra samme halvår i fjor, med et totalt salg på over 300 mill. kroner i første halvår 2017.
En annen stor produktkategori er økologiske brød og bakervarer. Salget av brød økte med over 100 prosent det siste halvåret. Til sammen hadde kornprodukter og bakervarer en salgsøkning på 36 prosent fra tilsvarende periode i 2016.

Du kan lese hele rapporten her.

Powered by Labrador CMS