Nyheter
Vil ha avskogingsfrie matvarer
Klima- og miljøminister Vidar Helgesen krever mer innsats for avskogingsfrie matvarer.
– Hamburgere, tacolefser og kraftfòr må ikke føre til at regnskog forsvinner. Skal verden klare å redde den tropiske regnskogen er det avgjørende at store internasjonale selskaper engasjerer seg sterkere i dette. Dette er igjen avgjørende for å unngå farlige klimaendringer, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen i en pressemelding.
Statsråden er for tiden på besøk i Brasil. Tirsdag deltar han på generalforsamlingen i Tropical Forest Alliance (TFA) i Brasilia. Her møtes store internasjonale selskaper, regjeringer og frivillige organisasjoner som jobber mot samme mål: At produksjon av blant annet soya, kjøtt, palmeolje og papir skal skje uten at den livsviktige regnskogen forsvinner.
I TFA finner man blant andre selskaper som McDonalds, Nestlé, Kelloggs og Mondelez. Dette er internasjonale selskaper som står bak en mengde kjente merkevarer som nordmenn kjøper hver dag: hamburgere, tacolefser, sjokolade, pastasauser, oster og kjeks.
Unilever, som er en internasjonal merkevaregigant med alt fra pastasaus og te til oppvaskmaskinpulver og kosmetikk i sortimentet, og en årlig omsetning på nesten 500 milliarder kroner, deltar under møtet i Brasilia.
Norge vil i økende grad støtte og oppmuntre til samarbeid mellom nasjoner og privat sektor som forplikter seg til råvareproduksjon uten at det går ut over regnskogen. Dette er blant annet mulig ved å utnytte arealer som allerede er avskoget mer effektivt til matproduksjon.
– De store kjedene og de store merkevarene må bli bærekraftige fra bonden til forbrukeren, sier Helgesen.
– En rekke store internasjonale selskaper, og også norske aktører som Orkla, Coop og Norgesgruppen, har sluttet seg til New York-erklæringen om avskogingsfrie verdikjeder. Nå må erklæringene følges opp av større forpliktelser og mer innsats, både fra myndigheter og privat sektor verden over, mener statsråden.