Nyheter

Landbruks- og matminister Jon Georg Dale og Næringslivsdelegasjonen. Foto: Vidar Alfarnes

Har lagt en plan for Matnasjonen Norge

Publisert Sist oppdatert

Landbruks- og matminister Jon Georg Dale har sammen med en næringsdelegasjon brukt dagen på å planlegge Matnasjonen Norge.

– Vi har hatt ei god arbeidsøkt, kunne Jon Georg Dale fortelle pressen etter et dialogseminar i Den norske ambassaden i Berlin i dag. Statsråden innledet til diskusjon med utgangspunkt i temaet «Hvordan kan vi bygge matnasjonen Norge». Delegasjonen besto av 19 inviterte representanter fra matbransjen, blant dem Orkla-direktør og Matmerks styreleder Håkon Mageli og konsernsjef Erik Volden i Kavli.

Neste stopp: Matstreif

Ifølge «referent» Jon Georg Dale kom de alle med konkrete innspill til hva Matnasjonen Norge skal være og hvordan den skal bygges opp.

– Gjennom Matnasjonen Norge viderefører vi det arbeidet vi har hatt gjennom flere år for å bygge et større marked for flere produkter. Mat med identitet er selve grunnlaget for det. Alle representantene har forpliktet seg, kunne Dale konstatere. Blant annet til å snakke opp verdien av norsk matglede, matproduksjon og den industrien som er tilknyttet denne.

– Vi må bygge en sterkere identitet, men vi kommer ikke langt med bare jabbing. Sammen har vi laget en klar visjon og en «roadmap», som det heter her i EU, sa Jon Georg Dale.

Nå skal departementet, produsentene og andre involverte aktører bruke det neste halvåret på å legge en enda mer konkret og forpliktende plan, som skal legges frem i forbindelse med Matstreif i september.

– Vi skal utnytte de mulighetene som finnes og er enige om den overordnede plattformen. Jeg er optimistisk, sa Dale.

Tatt ut av Jordbruksmeldingen

I morgen, fredag, åpner statsråden den norske standen på Grüne Woche i Berlin. Den norske standen og Næringsdelegasjonen inngår i satsing på mat og reiseliv i regi av Landbruks- og matdepartementet. Deltakelsen skal blant annet bidra til at Norge blir en internasjonalt anerkjent matnasjon.

Visjonen for matnasjonen Norge 2030 er: «I 2030 er mat en kilde til måltidsglede og stolthet i befolkingen, og Norge internasjonalt kjent for sin spennende matkultur og sine mat- og drikkeopplevelser». Byggingen av Matnasjonen Norge er ett av målene i landbruks- og matpolitikken som følge av Stortingets behandling av Jordbruksmeldingen i forrige stortingsperiode.

Folket ser mulighetene

En undersøkelse utført av Norstat i desember 2017, på oppdrag fra Matmerk, viser at 56 prosent av befolkningen mener at Norge har mulighet til å utvikle seg til en Matnasjon. Samme undersøkelse viser også at matkultur med bredde, mangfold og kvalitet er den viktigste egenskapen (50 prosent) et land må ha for å kunne kalle seg en Matnasjon. Ren og trygg mat er den nest viktigste egenskapen (45 prosent).

Powered by Labrador CMS